Elbiler er stadig ikke i stødet

Heller ikke 2013 blev året, hvor rent elektriske biler fik fart på i Danmark. Branchen har større forhåbninger til 2014. Hybridbiler i form af Toyota’er fik derimod fart på.

Nyt om biler

647 nye eldrevne biler af enhver slags kom ud at køre på danske veje i 2013. Det er en lille tilbagegang fra 663 året før. Langt de fleste var personbiler, nemlig 533.

Dermed udgjorde elbiler 0,3 procent af nybilsalget sidste år.

Tre nye eller forbedrede elbiler blev lanceret i 2013, og de sætter sig også tungt på top tre. Nissan Leaf blev den klart mest solgte med 211, fulgt af 112 Tesla S og 92 Renault Zoe. Ca. halvdelen er Tesla S og Renault Zoe er købt af private, mens Nissan Leaf næsten udelukkende købes af firmaer eller kommuner.

Renault ikke tilfreds

For Renault, der har gjort en stor indsats med Zoe og modtaget pæne anmeldelser af elbilen, er resultatet med under 100 biler skuffende.

- Vi er bestemt ikke tilfreds, siger pressechef hos Renault i Danmark, Søren Hyltoft, og bebuder en fornyet indsats i år for at øge salget.

Flere end 100 af den dyre Tesla er et stort tal, men i oktober forventede den skandinaviske importør mindst 200 i 2013.

VW Up i eludgave blev først lanceret allersidst på året og nåede op på 30 indregistreringer.

Flere nye elbiler i år

2014 kan blive en større årgang for elbiler, er den generelle opfattelse i elbilbranchen og blandt importører af elektriske biler. I år lanceres BMW i3, VW Up er til salg hele året, og sidst på året lanceres Nissan NV200 og formentlig VW Golf. Tesla X og Smart Fortwo står også på spring.

Mens de rene elbiler stadig ikke gør sig gældende, fik hybridbilerne et stille gennembrud i 2013. Toyota, den førende på området, passerede ved årsskiftet 1.062 el-benzin-hybrider på ét år. Dertil kommer 13 fra Lexus. Yaris er med over 500 den mest solgte hybrid, men Auris er også godt med.

Opel fik solgt syv Ampera og Volvo fire V60 D6 Plug-In.