Audi satser stort på SUV. Om seks år skal 35 procent af mærkets globale salg være SUV-modeller, der hos Audi begynder med Q.
Så det er ingen tilfældighed, at Audis konceptbilen på Detroitudstillingen til januar er en SUV-type.

4,20 meter lang
Noget af det mest konkrete er, at det er ”en crossover – en bil til alle gader og veje, til hverdag og til den sportslige fritid.” Og så oplysningen om, at den er 4,20 meter lang.
Bilens designelementer, der ikke bryder med Audis nuværende stil, kan dukke op i flere modeller, f.eks. en A1 Allroad, den netop annoncerede Q1 eller for den sags skyld i den næste TT, som burde stikke næsen frem i 2014. At der er lidt TT i bilen her, kan man måske finde dækning for i udsagnet fra Audi om at ”Den kombinerer en række optiske elementer fra fremtidens sportsvognsmodeller”.
Godt så. Det vil sige, at Audi har mindst to sportsvogne holdende helt færdigdesignet i kulissen?
Mere Q2 end Q1?
Konceptbilen er tredørs og dermed ikke en direkte forløber for Q1, som bliver femdørs. Men dels er designet på produktionsbilen, der skal komme 2016, næppe frosset fast endnu, dels kan konceptbilen pege på en mulig Q2, en mere coupéagtig version.
Detroitbilen har indgraveringen ”e-tron”, som er Audis betegnelse for elbiler og opladningshybrider, men der ligger næppe nogen motor i denne showcar.
Audi mister topdesignere
Tegningerne af konceptbilen offentliggøres netop som Audi har mistet to ledende designere. Chefdesigner Wolfgang Egger rykker nu til Italdesign Giugiaro, som er Vokswagen-gruppens visuelle tænketank i Italien. Han erstattes af VW-designer Marc Lichte.
Også Audis ansvarlige for eksteriørdesign, Achim Badstuebner, forlader mærket. Han tiltræder en tilsvarende stilling hos Mercedes-Benz 1. januar.