De største designmæssige ændringer finder man i fronten, der nu minder mere om Stuttgart-firmaets absolutte flagskib, SLS AMG.
Ændringerne omfatter blandt andet nye, væsentlig større bi-xenon lygter med LED kørelys indbygget i kofangeren, og bagtil er lygterne nu også af LED-typen.
Instrumenter fra SLS
I kabinen er inspirationen fra SLS AMG også tydelig; blandt andet er instrumenterne hentet direkte fra superbilen. Men SL handler mere om luksus, så der er brugt de fineste materialer i kabinen, siger Mercedes-Benz.
Ved nærmere øjekast er det da også svært at forestille sig, at træ og læder kan anvendes flottere end i SL."SL" skal tages bogstaveligt
Men det er de usynlige forbedringer, der er de vigtigste i forhold til den gamle model. Mercedes’ ingeniører har nemlig tilsyneladende fået at vide, at de skulle tage forkortelsen SL bogstaveligt, og gennem udstrakt brug af aluminium i karrosseriet har man fået nedbragt vægten med 125 kg, selv om den nye SL er blevet både længere og bredere.
Taget, der selvfølgelig stadig kan lægges ned ved et tryk på en knap, er fremstillet i magnesium, hvilket er medvirkende til, at totalvægten for en SL550 nu er 1.770 kg.
Brugen af lette materialer begrænser sig ikke til karrosseriet, idet mange undervognskomponenter nu også er fremstillet i aluminium.
Motoren er "heavy"
Til gengæld er der ikke meget letvægt over motoren, der er den 4.6-liters V8 med dobbeltturbo, som kendes fra flere andre Mercedes-modeller. Det giver bilen et ordentligt skud vitaminer: Den nye SL har 429 hk mod forgængerens 382, og det, kombineret med den lavere vægt, skulle ifølge Mercedes give bilen en acceleration fra 0-100 km/t på 4,5 sekunder.
Helt nye finesser på SL er ”Front Bass”, der udnytter det tomme rum i fodrummet til subwoofere, og ”Magic Vision Control”, som er viskerblade med indbyggede spraydyser, og derudover har SL naturligvis alt, hvad Mercedes-Benz kan finde af sikkerhedsudstyr på lageret.