EU: 25 km pr. liter i 2021

Efter eftersommerens tumulter i EU over krav til brændstoføkonomi er der nu indgået et kompromis. Kravet om højst 95 gram CO2 pr. km er udskudt ét år til 2021.

Bilist

25 km pr. liter benzin og 28 km pr. liter diesel. Det bliver i runde tal gennemsnitskravene til nye biler, der indregistreres i Den Europæiske Union fra 2021.

EU-landene har indgået en aftale, så det oprindelige krav om maks. 95 gram CO2 pr. km er udskudt ét år til 2021. Aftalen mangler endnu at blive formelt vedtaget i EU-systemet.

De skærpede miljøkrav skulle have været gældende fra 2020, men i eftersommeren brød den tyske regering aftalen efter åbenlyst pres fra landets luksusmærker, der frygtede ikke at kunne leve op til kravene, eller at det ville blive meget kostbart at kunne det.

Lempelser i ét år

Kompromiset indebærer i praksis, at kun 95 procent af en bilkoncerns solgte biler i 2020 skal tælles med i miljøregnskabet. De fem procent mest brændstofslugende kan regnes fra. Men i 2021 skal gennemsnittet af alle solgte biler ned på de 95 gram svarende til omtrent 25 km pr. liter benzin og 28 km pr. liter diesel.

Desuden har bilproducenterne fået yderligere én indrømmelse: Elbiler og opladningshybrider får – som oprindelig aftalt - lov at give et stort nedslag i bilproducentens gennemsnitstal i perioden 2020-2022. Men nyt er, af elbilbonus’en for alle tre år må lægges sammen og bruges samlet i det første år.

130 gram fra 2015

I forvejen har EU en aftale om, at nye biler fra 2015 højst må udlede 130 gram CO2 pr. km i gennemsnit. Det vil sige, at det formelle CO2-krav bliver strammet med 35 procent på otte år.

De fleste bilproducenter har nået de 130 gram eller er tæt på.

Både 130 og 95 gram grænsen er et gennemsnit for alle bilproducenter, men der indgår også en vægtfaktor, så bilfirmaer med tunge biler må ligge en smule over - og omvendt for bilfirmaer med små biler.