Europas bilsalg går op i gear

Bilsalget i Europa stiger stadig, men ligger under tallene før finanskrisen i 2009. 14,2 mio. personbiler blev det til. VW taber terræn.

Nyt om biler

En pæn optimisme har ramt bilsalget i Europa. Befolkningen i EU samt Norge, Island og Schweiz købte i 2015 14,2 mio. personbiler, en stigning på 9,2 procent. Det er lige knap samme stigning som i Danmark.

Dermed er bilsalget i Europa steget 28 måneder i træk, men brancheorganisationen ACEA peger på, at salget først nu er krybet over 2010-niveauet.

Særligt december blev en god måned for mange bilproducenter.  Hyundai gik således 38 procent frem, Renault-Dacia vandt 28 procent, Ford voksede 24 procent, og PSA (Peugeot,/Citroën/DS) havde en fremgang på 21 procent. Fiat-mærket steg 23 procent.

VW er stadig Europas klart største bilmærke med en markedsandel på 12,3 procent, og Volkswagen-gruppen er den største bilproducent, men VW-mærket tabte terræn, særligt i den sidste del af året. VW gik kun 6,6 procent frem, noget under branchegennemsnittet, men ca. det samme som Opel.

- VW-kunder har indtil videre indtaget en vent og se-holdning, mens mærket er i gang med at løse emissionsskandalen, siger Carlos da Silva fra analysefirmaet IHS Automotive til Automotive News.
 

Bilsalget i Europa 2015
Nr. Mærke Antal
1 VW 1727094
2 Ford 1020875
3 Renault 975450
4 Opel/Vauxhall 942128
5 Peugeot 856091
6 Audi 767173
7 BMW 748176
8 Mercedes-Benz 737278
9 Fiat 656669
10 Skoda 617636
11 Toyota 565317
12 Nissan 557354
13 Citroën 549684
14 Hyundai 470130
15 kia 384790
16 Dacia 382948
17 Seat 338383
18 Volvo 285861
19 Mazda 211391
20 Mini 187706
21 Suzuki 181456
22 Land Rover 140560
23 Mitsubishi 132912
24 Honda 131629
  Kilde: ACEA