En pæn optimisme har ramt bilsalget i Europa. Befolkningen i EU samt Norge, Island og Schweiz købte i 2015 14,2 mio. personbiler, en stigning på 9,2 procent. Det er lige knap samme stigning som i Danmark.
Dermed er bilsalget i Europa steget 28 måneder i træk, men brancheorganisationen ACEA peger på, at salget først nu er krybet over 2010-niveauet.
Særligt december blev en god måned for mange bilproducenter. Hyundai gik således 38 procent frem, Renault-Dacia vandt 28 procent, Ford voksede 24 procent, og PSA (Peugeot,/Citroën/DS) havde en fremgang på 21 procent. Fiat-mærket steg 23 procent.
VW er stadig Europas klart største bilmærke med en markedsandel på 12,3 procent, og Volkswagen-gruppen er den største bilproducent, men VW-mærket tabte terræn, særligt i den sidste del af året. VW gik kun 6,6 procent frem, noget under branchegennemsnittet, men ca. det samme som Opel.
- VW-kunder har indtil videre indtaget en vent og se-holdning, mens mærket er i gang med at løse emissionsskandalen, siger Carlos da Silva fra analysefirmaet IHS Automotive til Automotive News.
Bilsalget i Europa 2015 | ||
Nr. | Mærke | Antal |
1 | VW | 1727094 |
2 | Ford | 1020875 |
3 | Renault | 975450 |
4 | Opel/Vauxhall | 942128 |
5 | Peugeot | 856091 |
6 | Audi | 767173 |
7 | BMW | 748176 |
8 | Mercedes-Benz | 737278 |
9 | Fiat | 656669 |
10 | Skoda | 617636 |
11 | Toyota | 565317 |
12 | Nissan | 557354 |
13 | Citroën | 549684 |
14 | Hyundai | 470130 |
15 | kia | 384790 |
16 | Dacia | 382948 |
17 | Seat | 338383 |
18 | Volvo | 285861 |
19 | Mazda | 211391 |
20 | Mini | 187706 |
21 | Suzuki | 181456 |
22 | Land Rover | 140560 |
23 | Mitsubishi | 132912 |
24 | Honda | 131629 |
Kilde: ACEA |