F12 er en klassisk Ferrari

Ferrari holder fast i 12-cylindret motor i topmodellen. Afløseren for den mageløse 599 GTB får navnet F12 Berlinetta. Miljøfilantroper kan glæde sig over 30 pct. mindre CO2-udslip, og entusiaster vil flippe over de 740 hk.

Nyt om biler

I en tid, hvor downsizing - mindre motor med færre cylindre - præger dagsordenen i bilindustrien, holder Ferrari fast i det klassiske koncept med en stor V12-motor placeret lige bag forhjulene og plads til to personer. En klassisk GT.

De to runde baglygter er blevet Ferrari-signaturen bagfra, og med fire synlige udstødningsrør er F12 ikke bange for at vise, at den er en superbil. Det politisk korrekte må andre stå for.
De to runde baglygter er blevet Ferrari-signaturen bagfra, og med fire synlige udstødningsrør er F12 ikke bange for at vise, at den er en superbil. Det politisk korrekte må andre stå for.
Hvor bilerne har tidligere har fået tilnavne som Italia, California og FF, hedder den nye model noget så usexet som F12 Berlinetta. Det sidste hentyder til, at det ikke er en åben, men derimod en lukket model. F står for Ferrari og 12 er antallet af cylindre i den 6,3 liter store motor.

Effekten er 740 hk, som opnås ved 8.500 o/min. Lyden må ganske enkelt være fuldkommen forrykt ved de omdrejningstal, da der er tale om en motor uden turbolader. Momentet er på hele 690 Nm, det først nås ved 6.000 o/min, men allerede ved 2.500 o/min er 80 pct. af momentet til stede. Så helt sløv er den ikke.

70 kg lettere

F12 er bygget i aluminium, og hele 12 forskellige legeringer er blevet brugt i konstruktionen. Det har resulteret i en tørvægt på kun 1.525 kg, hvilket er 70 kg mindre end forgængere, og samtidig er vridningsstabiliteten øget med 20 pct.

Den lavere vægt giver bedre præstationer. Især accelerationen som ved 0-100 km/t., er opgivet til 3,1 sekund og 0-200 km/t. på 8,5 sek. Samtidig er omgangstiden på Ferraris testbane Fiorano blot 1 minut og 23 sekunder, hvilket er tre sekunder hurtigere end superbilen Enzo. Topfarten er opgivet til over 340 km/t.

Farvel til gearstangen

En speciel detalje er, at der både er et speedometer samt en omdrejningstæller lige foran passageren, placeret under airbaggen og over handskerummet. Så slipper de for at dreje hovedet, hvis de vil se hvor hurtigt det går.
En speciel detalje er, at der både er et speedometer samt en omdrejningstæller lige foran passageren, placeret under airbaggen og over handskerummet. Så slipper de for at dreje hovedet, hvis de vil se hvor hurtigt det går.
En klassisker må vi dog vinke farvel til. Ligesom den mindre 458 Italia fås F12 kun med dobbeltkoblingsgearkasse, og da Ferrari samtidig er gået bort fra manuelt gear i den åbne California, er det slut med den klassiske åbne aluminiumskulisse. Desværre er tiden ikke længere til den smukke tone, når gearstangen lige snitter kanten af aluminiumskulissen på vej fra andet til tredje gear.

3 års garanti og 7 års service

Som Ferraris andre modeller bliver F12 også solgt med tre års garanti samt syv års service, dog højst 20.000 km om året. Priserne for denne smukke bil er ikke offentliggjort endnu. Men når den kommer til Danmark i efteråret 2012, vil man både kunne købe og lease bilen.

Ferrari har lavet en viral videoreklame for bilen, se den her:

Massa og Alonso kører F12 Berlinetta - i forklædning