Færre har valgt privatleasing

Tallene for privatleasing viser et fald i løbet af de første tre kvartaler i 2013 sammenlignet med sidste år. Det ses også, at succes med privatleasing i høj grad afhænger af særlige kampagnetilbud.

Bilist

I 2012 var BMW X1 den mest privatleasede bil i årets tre første kvartaler.
I 2012 var BMW X1 den mest privatleasede bil i årets tre første kvartaler.
Privatleasing har endnu ikke taget fat i bilmarkedet herhjemme, det viser tal fra årets første tre kvartaler sammenlignet med samme periode sidste år.

Samlet set er markedet gået tilbage fra 4.082 til 3.496 privatleasede biler. Og hvor det sidste år var BMW X1, der var den mest leasede i perioden, er det i år en gammel privatleasingkending: Fiat 500.

LÆS OGSÅ: FDMs tema om leasing

Selvom Fiat 500 har været på markedet i mange år fortsætter succesen, og i forhold til sidste år, er antallet af leasingaftaler steget med 128 procent.

Kampagnemodeller hitter

Når man ser på, hvilke modeller, der er populære blandt de privatleasede biler, er det typisk større biler end dem, som vi danskere normalt køber privat. Det er også tydeligt, når man samtidig ser på tallene for 2012, at markedet i høj grad er præget af deciderede kampagnemodeller fra importørerne.

Således faldt antallet af privatleasede BMW X1 fra 231 sidste år til blot fem biler i samme periode i år. Samme tendens ser man på Mazda 6, Honda Accord og flere af Toyotas modeller.

PRØV OGSÅ: Lease eller købe? Prøv indikatoren 

Nogle af de biler, som tilbydes til attraktive priser, kommer hertil, fordi bilfabrikkerne har svært ved at sælge større biler i andre europæiske lande. Og for at undgå, at disse billigere biler ikke kommer til at ødelægge gensalgsværdierne på de biler, som er solgt til fuld pris herhjemme, tilbydes de i stedet som privatleasing.

Lavere ydelser på vej

Flere mærker er i år begyndt at sænke deres førstegangsydelser for at gøre leasing mere attraktive. Det er en klar fordel for dig som forbruger, da du billigere kan komme ud af en leasingaftale, hvis dit bilbehov ændrer sig.

En af årsagerne til, at privatleasing ikke er så udbredt herhjemme, er, at mange private vælger at købe biler i mikro- eller minibilsklassen, og her er fordelene ved privatleasing ikke så store som på de større biler.

Problemet er, at de helt små biler i forvejen har en meget lav registreringsafgift, og her kan leasingselskaberne ikke få bilerne med en lavere afgift end den, du betaler som almindelig forbruger. Og en markant lavere registreringsafgift end det private betaler er en forudsætning for, at privatleasing overhovedet bliver økonomisk interessant.

  Top 20 over privatleasede biler  
1 Fiat 500 560 stk.
2 Audi A3 327 stk.
3 Renault Clio (ny) 280 stk.
4 Audi A1 236 stk.
5 BMW 3-serie 218 stk.
6 BMW 1-serie 204 stk.
7 Mercedes-Benz C-klasse 115 stk.
8 Opel Adam 101 stk.
9 Ford Focus 93 stk.
10 Hyundai i40 83 stk.
11 VW Polo 82 stk.
12 Audi A4 76 stk.
13 Seat Mii 57 stk.
14 VW Golf 57 stk.
15 Audi A6 56 stk.
16 Mercedes-Benz A-klasse 52 stk.
17 Skoda Citigo 52 stk.
18 Ford C-Max 51 stk.
19 Peugeot 208 43 stk.
20 Mini ONE 42 stk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kilde: De Danske Bilimportører. Tallene omhandler privatleasede personbiler fra 1.1.2013 til 31.09.2013.