Samlet set er markedet gået tilbage fra 4.082 til 3.496 privatleasede biler. Og hvor det sidste år var BMW X1, der var den mest leasede i perioden, er det i år en gammel privatleasingkending: Fiat 500.
LÆS OGSÅ: FDMs tema om leasing
Selvom Fiat 500 har været på markedet i mange år fortsætter succesen, og i forhold til sidste år, er antallet af leasingaftaler steget med 128 procent.
Kampagnemodeller hitter
Når man ser på, hvilke modeller, der er populære blandt de privatleasede biler, er det typisk større biler end dem, som vi danskere normalt køber privat. Det er også tydeligt, når man samtidig ser på tallene for 2012, at markedet i høj grad er præget af deciderede kampagnemodeller fra importørerne.
Således faldt antallet af privatleasede BMW X1 fra 231 sidste år til blot fem biler i samme periode i år. Samme tendens ser man på Mazda 6, Honda Accord og flere af Toyotas modeller.
PRØV OGSÅ: Lease eller købe? Prøv indikatoren
Nogle af de biler, som tilbydes til attraktive priser, kommer hertil, fordi bilfabrikkerne har svært ved at sælge større biler i andre europæiske lande. Og for at undgå, at disse billigere biler ikke kommer til at ødelægge gensalgsværdierne på de biler, som er solgt til fuld pris herhjemme, tilbydes de i stedet som privatleasing.
Lavere ydelser på vej
Flere mærker er i år begyndt at sænke deres førstegangsydelser for at gøre leasing mere attraktive. Det er en klar fordel for dig som forbruger, da du billigere kan komme ud af en leasingaftale, hvis dit bilbehov ændrer sig.
En af årsagerne til, at privatleasing ikke er så udbredt herhjemme, er, at mange private vælger at købe biler i mikro- eller minibilsklassen, og her er fordelene ved privatleasing ikke så store som på de større biler.
Problemet er, at de helt små biler i forvejen har en meget lav registreringsafgift, og her kan leasingselskaberne ikke få bilerne med en lavere afgift end den, du betaler som almindelig forbruger. Og en markant lavere registreringsafgift end det private betaler er en forudsætning for, at privatleasing overhovedet bliver økonomisk interessant.
Top 20 over privatleasede biler | ||
---|---|---|
1 | Fiat 500 | 560 stk. |
2 | Audi A3 | 327 stk. |
3 | Renault Clio (ny) | 280 stk. |
4 | Audi A1 | 236 stk. |
5 | BMW 3-serie | 218 stk. |
6 | BMW 1-serie | 204 stk. |
7 | Mercedes-Benz C-klasse | 115 stk. |
8 | Opel Adam | 101 stk. |
9 | Ford Focus | 93 stk. |
10 | Hyundai i40 | 83 stk. |
11 | VW Polo | 82 stk. |
12 | Audi A4 | 76 stk. |
13 | Seat Mii | 57 stk. |
14 | VW Golf | 57 stk. |
15 | Audi A6 | 56 stk. |
16 | Mercedes-Benz A-klasse | 52 stk. |
17 | Skoda Citigo | 52 stk. |
18 | Ford C-Max | 51 stk. |
19 | Peugeot 208 | 43 stk. |
20 | Mini ONE | 42 stk. |
Kilde: De Danske Bilimportører. Tallene omhandler privatleasede personbiler fra 1.1.2013 til 31.09.2013.