Selvom de tyske myndigheder endnu ikke har godkendt Femernforbindelsen, er danske politikere blevet enige om at køre videre med projektet.
Det betyder konkret, at der er indgået en aftale om at udbygge de danske jernbaneanlæg i tilslutning til den faste forbindelse samt til at påbegynde kontraktforhandlinger med entreprenørerne for de store anlæg.
Dermed sættes der skub i de danske forberedelser til at gennemføre projektet, hvis overlevelse ellers har været tvivlsom i den seneste tid.
Forsinket tunnel
Femernforbindelsen er ikke kun forsinket, den er også blevet langt dyrere end planlagt. Aftalen om Femernforbindelsen tager sin begyndelse under den daværende VK-regering i 2008, hvor den oprindeligt plan var, at forbindelsen skulle stå klar til brug i 2018 og koste 33 mia. kr.
Foreløbig ser det ud til at forbindelsen først står klar i 2028 og kommer til at koste over 50 mia. kr.
Stor modstand
Løbende har der været rejst kritik af grundlaget for økonomien. Forbindelsen skal ligesom andre af de større danske forbindelse være finansieret af brugerne, og der har været rejst tvivl om, hvorvidt der vil være nok trafik på forbindelsen til at forrente en forbindelse.
Modstanden er kommet fra både trafikforskere og Scandlines, som har de facto monopol på færgeoverfarten til Tyskland. Også tyske miljøorganisationer har været aktive i deres modstand og har anlagt en lang række klagesager i Tyskland, som kan forsinke processen.
FDM er positiv
FDM glæder sig over, at der kommer en afklaring om en forbindelse, som når man ser på et Europakort, er en helt naturlig del af trafikinfrastrukturen mellem Skandinavien og Centraleuropa.