Ford anmeldes for reklamefusk

Det er skjult reklame, når kendte lægger billeder af sig selv og deres Ford på sociale medier, mener Forbrugerombudsmanden, der har anmeldt Ford til politiet.

Bilist

I 65 tilfælde har 11 kendisser vist billeder af sig selv og deres Ford på det sociale medie Instagram uden at forklare, at der var tale om reklame. De kendte personer er ambassadører for Ford og agerer reklamesøjler for bilmærket.

Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse har Ford Motor Company overtrådt markedsføringslovens § 4 om skjult reklame ved at være ansvarlig for, at personerne postede 65 billeder i perioden april 2013 til oktober 2016. Ambassadørerne har mellem 1.152 og 70.600 følgere.

Ford havde ikke sørget for, at ambassadørernes opslag på Instagram tydeligt fremstod som reklame.

– Det gør det meget svært for forbrugerne at se, at opslaget er reklame for Ford og ikke bare et foto af en kendt person med en bil. Det er ikke tilstrækkeligt, at opslagene bærer et hashtag med produktets eller virksomhedens navn, forklarer forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

'Hashtag med Ford er nok'

Ford Motor Company har oplyst til Forbrugerombudsmanden, at det vurderer, at et hashtag efterfulgt af Ford bør være nok til, at brugerne er klar over, at der er tale om reklame.

Ifølge Fords hjemmeside er Fords ambassadører ”kendte mennesker, som er synlige i medierne både på forsiden af aviser og ugeblade, i tv-programmer og på nettet. De relaterer sig til Ford både med hjerne og hjerte, og de fortæller gerne om deres oplevelser med Ford i forhold til både deres private og professionelle liv.”

Ambassadører ikke politianmeldt

Fords ambassadører tæller kendte danske personligheder som bl.a. Søren Rasted, Lene Nystrøm, David Owe, Tomas Villum, Maria Montell, Timm Vladimir, Thomas Levin og Laura Christensen.

De 11 ambassadører er ikke politianmeldt, men Forbrugerombudsmanden har gjort dem opmærksom på, at det kan være strafbart at medvirke til skjult reklame.