Bilernes opfinder af samlebåndet går den unge IT-gigant Goolge i bedene i et offensivt forsøg på at tilbageerobre sin plads som leverandør af mobilitet.
Ford Motor Co. annoncerer nu, at firmaet i 2021 som del af sit Ford Smart Mobility vil have førerløse køretøjer uden rat og pedaler klar til selvkørende taxaer/delebiler. Det lader til, at Ford selv vil drive ordningen.

"Vi er vant til at bygge biler"
- Vi har en strategisk fordel på grund af vores evne til at kombinere software- og sensorteknologi med den sofistikerede ingeniørvidenskab, der er nødvendig for at kunne producere biler med høj kvalitet, siger Fords udviklingsdirektør Raj Nair.
Hans udtalelse er en slet skjult henvisning til Google – og muligvis andre IT-firmaer – der tilgår den nye tids mobilitet ud fra deres IT-baggrund.
Ford siger, at dets biler vil være selvkørende på niveau 4. Det er næsthøjeste kategori og betyder, at bilerne kan køre helt uden en menneskelig førers indblanding – men ikke på alle typer veje eller områder.
Målet er, at de selvkørende Ford-apparater i 2021 skal indgå i en kommerciel tjeneste med stor volumen. Dermed siger Ford, at det ikke blot vil være et forsøg med et mindre antal køretøjer.
Ford fordobler udvikling i Silicon Valley
For at nå målet om fem år, investerer Ford og indleder tæt samarbejde med fire små specialistfirmaer inden for algoritmer, tredimensionelle kort og sensorer inden for lidar, radar og kamera.
Det drejer sig om Velodyne (specialist i lidar-sensorer), SAIPS (israelsk firma inden for kunstig intelligens, bl.a. billedgenkendelse, Nirenberg Neuroscience (billedgenkendelse ud fra det menneskelige øjes kemi og Civil Maps (kortspecialist).
Desuden vil Ford fordoble sin egen udviklings- og forskningsafdeling i IT-mekkaet Palo Alto i ”Silicon Valley” syd for San Francisco.