Ford henter forvokset Ka fra Indien

Til efteråret kommer en ny mikro-Ford i form af en helt ny Ka. Bilen bygges i Indien og skal sælges over hele verden. Priserne herhjemme begynder ved 122.200 kr.

Nyt om biler

Ford Ka er Fords mindste bil, og den har været produceret i Polen som et fælles projekt mellem Fiat 500 og Ford.

Den nye Ford Ka, nu kaldet Ka+, er næsten fire meter lang, hvilket er meget i mikroklassen. Fotos: Ford
Den nye Ford Ka, nu kaldet Ka+, er næsten fire meter lang, hvilket er meget i mikroklassen. Fotos: Ford
Nu er det fællesskab lagt på hylden, og i stedet har Ford selv udviklet en lidt større afløser, som Ford kalder Ka+.

Den nye Ka er en ”verdensbil,” hvilket betyder, at den skal sælges mere eller mindre uændret i hele verden. Den strategi har kastet en noget større bil med et lidt neutralt design af sig.

Højere fra-pris end konkurrenter

Den nye Ka skal produceres i Indien og med et enkelt modelprogram, er det tanken, at bilen skal kunne sælges til lav pris overalt. Helt så heldige bliver vi danskere dog ikke.

Ford viste allerede i 2013 en tidlige udgave af den nye Ka. Men der skulle altså gå næsten tre år, før bilen blev klar. Angiveligt er tiden bl.a. brugt på at gøre den europæiske version bedre.
Ford viste allerede i 2013 en tidlige udgave af den nye Ka. Men der skulle altså gå næsten tre år, før bilen blev klar. Angiveligt er tiden bl.a. brugt på at gøre den europæiske version bedre.
Priserne begynder ved 122.000 kroner for en udgave med fem døre og en 1.2-motor med 70 hk. En lidt kraftigere udgave med mere udstyr kommer til at koste 134.000 kroner. Det virker ikke specielt billigt, når man ser på startpriserne hos de mange konkurrenter, der findes i denne klasse, men Ka kan nok vinde lidt på sin høje brugsværdi.

Simpel teknik

Ka+ er nemlig en ret en stor bil. Motor har haft mulighed for at se den nye Ford Ka efter i detaljerne, og der er tale om en meget simpelt konstrueret bil med overraskende god plads, en fin brugsværdi, men også med et noget uambitiøst sikkerhedsniveau.

Ka kan fås med klimaanlæg, men ikke med nogen form for avanceret sikkerhedsudstyr. Det er ellers fire år siden, at VW Up blev lanceret med nødbremse. Rattet virker temmelig stort.
Ka kan fås med klimaanlæg, men ikke med nogen form for avanceret sikkerhedsudstyr. Det er ellers fire år siden, at VW Up blev lanceret med nødbremse. Rattet virker temmelig stort.
Motoren er i alle udgaver på 1,2 liter og arbejder altid sammen med en femtrins gearkasse. Bilen kører omkring 20 km pr. liter.

Ford fremhæver selv den rummelige kabine med et hav af fralægningspladser som bilens store plus. Læg hertil et rimeligt bagagerum på 270 liter, fem døre og et bagsæde, der rummer selv store personer uden problemer.

Sikkerhed imponerer ikke

Sikkerhedsområdet er rimeligt, men ikke imponerende. Der er seks airbags og hill-holder, men ikke nogen form for avancerede sikkerhedssystemer såsom automatisk nødbremse, linjevogter eller vognbaneassistent.

Dermed er der lagt op til en noget moderat karakter, når Euro NCAP senere på året tager bilen op til eksamination i sin omfattende sikkerhedstest.

Det lader til, at navigationen skal baseres på brugerens smartphone, som til gengæld har fået en fiks holder.
Det lader til, at navigationen skal baseres på brugerens smartphone, som til gengæld har fået en fiks holder.
Den nye Ka lander i den interessante mikroklasse, hvorfra danskerne i stor stil køber nye biler. Længden på 3,93 meter og akselafstanden på 2,49 meter er begge i den store ende af klassen, men med en bredde på lige under 1,70 m holder den sig pænt inden for de klassiske grænser. Der er med andre ord tale om en velproportioneret mikrobil med stor vægt på brugsværdi.

Fra 122.000 kr.

I Danmark kommer Ka i to udgaver. En 1.2 Essential med 70 hk til 122.000 kroner samt en Ultimate med samme 1.2-motor, der her yder 85 hk. Den koster 134.000 kroner. Sidstnævnte har bl.a. aircondition og Ford Sync som standard.

Ford Ka er i Danmark til november.