Ford Ka er Fords mindste bil, og den har været produceret i Polen som et fælles projekt mellem Fiat 500 og Ford.

Den nye Ka er en ”verdensbil,” hvilket betyder, at den skal sælges mere eller mindre uændret i hele verden. Den strategi har kastet en noget større bil med et lidt neutralt design af sig.
Højere fra-pris end konkurrenter
Den nye Ka skal produceres i Indien og med et enkelt modelprogram, er det tanken, at bilen skal kunne sælges til lav pris overalt. Helt så heldige bliver vi danskere dog ikke.

Simpel teknik
Ka+ er nemlig en ret en stor bil. Motor har haft mulighed for at se den nye Ford Ka efter i detaljerne, og der er tale om en meget simpelt konstrueret bil med overraskende god plads, en fin brugsværdi, men også med et noget uambitiøst sikkerhedsniveau.

Ford fremhæver selv den rummelige kabine med et hav af fralægningspladser som bilens store plus. Læg hertil et rimeligt bagagerum på 270 liter, fem døre og et bagsæde, der rummer selv store personer uden problemer.
Sikkerhed imponerer ikke
Sikkerhedsområdet er rimeligt, men ikke imponerende. Der er seks airbags og hill-holder, men ikke nogen form for avancerede sikkerhedssystemer såsom automatisk nødbremse, linjevogter eller vognbaneassistent.
Dermed er der lagt op til en noget moderat karakter, når Euro NCAP senere på året tager bilen op til eksamination i sin omfattende sikkerhedstest.

Fra 122.000 kr.
I Danmark kommer Ka i to udgaver. En 1.2 Essential med 70 hk til 122.000 kroner samt en Ultimate med samme 1.2-motor, der her yder 85 hk. Den koster 134.000 kroner. Sidstnævnte har bl.a. aircondition og Ford Sync som standard.
Ford Ka er i Danmark til november.