Selv om olieprisen er særdeles lav, og bilkøberne – særligt i USA – vender ryggen til el- og hybridbiler, er Ford overbevist om, at bilerne i en overskuelig fremtid skal have en høj grad af ”elektrificering”.
Derfor kaster USA's næststørste bilkoncern sig nu ud i en rekordstor investering i elbiler og opladningshybrider.
32 mia. kr. skal bruges på forskning og udvikling på blot fem år.
Fra 6 til 19 modeller
Projektet skal munde ud i en tredobling af modelvarianter, der fås som rene elbiler eller som opladningshybrider.
Ford-chef Mark Fields siger, at mærket vil lancere 13 nye hybrider og elbiler inden 2020 oven i de seks nuværende. Nogle af de nye vil være varianter af konventionelle biler, andre vil være dedikerede elbiler eller opladningshybrider.
Det er ikke klart, hvor mange af de nye ”grønne” biler der bliver forbeholdt hjemmemarkedet i Nordamerika, men den øgede udviklingsindsats vil også finde sted i Europa og Asien.
15 mia. kr. til batteriudvikling
Af de 32 mia. kr. vil de 15 blive brugt på et center for batteriforskning ved University of Michigan.
Den kraftige satsning på el skyldes både et forventet ønske fra kunder og kommende lovkrav.
Fords nuværende elektrificerede biler har ikke solgt særlig godt, men Ford har selv hidtil været skeptisk om bilernes muligheder lige nu, og har tilsyneladende mest udbudt bilerne for at være klar.
Focus med 160 km's rækkevidde
Der sker dog noget snart. Sidst i 2016 vil Ford – ud over de 13 nye modeller - lancere en forbedret udgave af den rent elektriske Focus, hvor den officielle rækkevidde (i USA) øges fra 122 km til 160 km.
Chefen for Fords elektrificerings-program, Kevin Layden, siger til Automotive News, at batteripriserne falder hurtigere, end nogen havde forudset.