Det går rigtig ”godt” for politiets nye fotobiler at fotografere bilister, der kører for hurtigt.
De første tal, der sammenligner første kvartal 2015 med samme periode i år, er kommet fra politiet. Det var i slutningen af januar sidste år, at antallet af de såkaldte ATK-biler blev øget fra 25 til 100 og samtidig fik meget mere effektivt udstyr.
Antallet af klip i kørekortet, som deles ud af fotobilerne, er næsten fordoblet. Fra 4.100 i 2015 til 7.700 i år.
82.000 fartbøder fra ATK-biler
Det samlede antal fartklip har dog holdt sig stabilt. Klip uddelt af betjente på traditionel fartkontrol er nemlig faldet tilsvarende. Sammenlagt blev der givet 10.943 fartklip i 2015 og 10.976 i 2016.
Fotobilerne har i alt i alt blitzet 82.704 bilister i første kvartal 2016. Det er ret præcist en fordobling fra året før. Her er det dog ikke muligt at se ud fra statistikken, om der er sket et tilsvarende fald i fartbøder uddelt på traditionel vis.
Færre bøder for farlig adfærd
Den kraftige forskydning fra betjenet-bøder til ATK-bøder afspejler sig også i bøderne for andre såkaldte trafikfarlige forseelser. Dem er der nemlig blevet væsentlig færre af i perioden.
Bøder – med eller uden klip – for at køre over for gult eller rødt – er dykket fra 3.346 til 1.848.
Mindre risikabelt at tale håndholdt
Bilister, der taler i håndholdt telefon, er blevet markant mindre udsatte for at få bøde for det. Mens det ramte 10.446 bilister i 2015, er det i år kun gået ud over 6.438.
Mere frit lejde er der også til de, der kører uden sikkerhedssele. Sidste år gav det 6.293 bøder – i år kun 3.391. Børn uden sele eller autostol er i bødestatistikken faldet fra 181 til 143.
Spirituskørsel ser politiet dog ud til at gøre næsten lige så meget ud af - 1.273 sager i år mod 1.384 i fjor.
FDM: Flere betjente mod farlig opførsel
Udviklingen er til dels problematisk, mener FDM.
- Det er jo fint med automatisering af fartkontrollen, navnlig hvis den finder sted på de rigtige strækninger, siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk.
- Men umiddelbart kunne statistikken tyde på, at man samtidig har sparet betjentene væk fra gaden, da andre trafikfarlige forseelser er faldet. Og det er problematisk.
Han fortsætter:
- Færdselssikkerhed handler om meget andet end fart. Vi ved, at uopmærksom er en lige så stor ulykkesfaktor som fart. FDM opfordrer derfor til, at der afsættes menneskelige ressourcer, så betjente kan bruge deres indsats på alt det, fotovogne ikke kan klare.