Fuld fart på Volvos turbo

Samtidig med verdenspremieren på S90 har Volvo offentliggjort de danske priser på den nye luksusbil. Ny turboteknik skal sætte fart i bilen.

Nyt om biler

Volvo S90 er en firedørs luksus-sedan, der er bygget over teknikken fra XC90. Fronten er typisk for Volvo og bringer S90 direkte ind i premium-klassen. Fotos: Søren W. Rasmussen
Volvo S90 er en firedørs luksus-sedan, der er bygget over teknikken fra XC90. Fronten er typisk for Volvo og bringer S90 direkte ind i premium-klassen. Fotos: Søren W. Rasmussen
På ét og samme tidspunkt gled tæppet af den nye luksusbil, S90 i Stockholm og Detroit. Dermed gik starten til verdenspremieren på den bil, der for alvor skal trække Volvo op i premiumklassen, hvor biler som BMW 5-serien og Mercedes-Benz E-klasse befinder sig.

Udgangspunktet for den nye S90 er den store XC90, der havde premiere i fjor. S90 er dog blevet lidt smallere og har en mindre akselafstand, mens selve bilen er blevet et par cm længere.

Der er derfor stadig tale om lidt af et flagskib, som snildt rummer fem store personer plus deres bagage. Det fik Motor som et af de første medier mulighed for at efterprøve ved premieren i Stockholm.

Bagendens store LED-baglygter giver Volvo S90 en tydelig identitet.
Bagendens store LED-baglygter giver Volvo S90 en tydelig identitet.
Masser af nyheder

På tekniksiden er særligt en ny turbolader i dieseludgaven interessant. Ved hjælp af en lille luftpumpe fyldes en trykluftbeholder under kørslen. Når man så f.eks. på vej ud af en rundkørsel træder på speederen, ledes luften fra beholderen ind i turboladeren, der på den måde sendes op i omdrejninger på rekordtid.

Dermed får bilen et enormt bundtræk, der ifølge Volvo bringer dieselmotoren ind i en helt ny tidsalder. Det bliver spændende at afprøve, når Motor får lejlighed til at køre i bilen til maj.

ny turbolader i dieseludgaven interessant. Ved hjælp af en lille luftpumpe fyldes en trykluftbeholder under kørslen. Når man så f.eks. på vej ud af en rundkørsel træder på speederen ledes luften fra beholderen ind i turboladeren, der på den måde sendes op i omdrejninger på rekordtid.
ny turbolader i dieseludgaven interessant. Ved hjælp af en lille luftpumpe fyldes en trykluftbeholder under kørslen. Når man så f.eks. på vej ud af en rundkørsel træder på speederen ledes luften fra beholderen ind i turboladeren, der på den måde sendes op i omdrejninger på rekordtid.
Den nye nødbremse, der kan bremse for store dyr som elge, heste og køer både om dagen og om natten, en aktiv fartpilot, der styrer bilen efter hastighedsgrænserne op til 130 km/t, og selv bliver i vognbanen og holder afstand,  bliver alt sammen standard i Danmark.

Skandinavisk islæt

Volvo gør meget ud af at fastholde sin skandinaviske arv. Det ses ved materialevalget over alt i bilen, hvor der er gjort meget ud af at gøre bilen så svensk som mulig.

For det første bygges bilen i Gøteborg, motorerne bygges i Skövde, og stålet til pladedelene kommer fra Luleå i Sverige og er specialudviklet til Volvo. Læderet er fra svenske Elmo, træet på døre og instrumentbord er fra svenske birketræer fra Lappland, og i topudgaven er gearstangen udformet i glas af svenske Orrefors.

Den store skærm er standard og indeholder bl.a. navigationsanlæg og et stort musikanlæg. Træpaneler er ekstraudstyr.
Den store skærm er standard og indeholder bl.a. navigationsanlæg og et stort musikanlæg. Træpaneler er ekstraudstyr.
Musikken i det store Bowers & Wilkins-anlæg er afstemt efter den lydoplevelse man får i Gøteborg Koncertsal, og udvendigt er forlygterne udformet, så LED-lyset danner en form som i ’Thors Hammer’.

Fra 550.000 kr.

Samtidig med at sløret gik af bilen, blev også de danske priser offentliggjort. Med en startpris på 550.000 kroner ligger S90 i den billige ende af prisrammen for denne biltype.

Bagsædepladsen er efter Motors prøvesidning den bedste nogensinde i en Volvo. Også loftshøjden er godkendt. Årsagen til den gode plads er bl.a. en helt ny bagakselkonstruktion. Foto: Volvo
Bagsædepladsen er efter Motors prøvesidning den bedste nogensinde i en Volvo. Også loftshøjden er godkendt. Årsagen til den gode plads er bl.a. en helt ny bagakselkonstruktion. Foto: Volvo
Billigste udgave er en D3 Kinetic med manuelt gear til 550.000 kr., mens S90 D4 Kinetic med automatgear kommer til at koster 615.000 kroner. Og da beskatningspriserne i forbindelse med leasing – denne biltype leases stort set altid – begynder nede på 450.000 kr. for en D3 og ved 495.000 kr. for en D4 aut., skal S90 nok finde vej til toppen af det danske erhvervsliv, når bilen dukker op på de danske veje efter sommerferien.

S90 lanceres samtidig med stationcarudgaven V90.