Gassen er kommet til Danmark

Naturgasbiler har nu fået et reelt startskud med besøg af europæisk gaskaravane, stor konference og åbning af to CNG-tanke på kort tid. Fiat er klar med gasdrevne personbiler.

Nyt om biler

- Starten er gået.

Fiat Panda i gasversionen er baseret på den firehjulstrukne version. Den øgede frihøjde giver mulighed for at have to gatanke, den ene i kardantunnelen, og samidig bevare benzintanken i normal størrelse.
Fiat Panda i gasversionen er baseret på den firehjulstrukne version. Den øgede frihøjde giver mulighed for at have to gatanke, den ene i kardantunnelen, og samidig bevare benzintanken i normal størrelse.
Det erklærede den administrerende direktør for naturgasselskabet HMN, Susanne Juhl, ved åbningen af en konference om gas til transport.

Starten drejer sig om, at gasbiler er ved at dukke op i Danmark, efter at vi har været en fuldstændig hvid plet på det europæiske gaskort i årtier. I både Sverige og Tyskland er der et udbygget net af gasstationer og mange tusind gasbiler.

Strafafgift er væk

Det har været en start, der har været længe undervejs, og ingen i bil- og energibranchen forventer, at det kommer til at udvikle sig meget hurtigt med det nuværende afgiftssystem. Med til at sætte gang i udviklingen har været, at de fleste, direkte diskriminerende afgiftsregel for gasbiler er fjernet, og at Trafikstyrelsen nu giver tilskud til gastankstationer.

Gasbiler var der ellers masser af uden for konferencelokalet, for det årlige ”Blue Corridor Rally” lagde for første gang vejen forbi Danmark. Konvojen, der er støttet af den russiske energimastodont Gazprom, fungerer som en charmeoffensiv for gas til transport, og ruten går i år rundt om Østersøen med start og slut i Skt. Petersborg.

Fra et til otte gasanlæg på et år

Særligt tunge køretøjer spås gode muligeder med gasdrift. Her er det en bybus, der skal køre i Fredericia, hvor der netop er åbnet Danmarks tredje gasfyldestation. Gastankene ligger på taget.
Særligt tunge køretøjer spås gode muligeder med gasdrift. Her er det en bybus, der skal køre i Fredericia, hvor der netop er åbnet Danmarks tredje gasfyldestation. Gastankene ligger på taget.
Indtil sidste år fandtes kun én CNG-fyldestation, som naturgas-tankstationer hedder. Men i april åbnede en i Skive, og i denne uge fulgte en i Fredericia. Sidst i oktober indvies en gastankstation på Amager, og frem til midten af 2014 følger anlæg i Gladsaxe, Vallensbæk, Københavns Lufthavn, Tarm og Holstebro. Viborg er også en mulighed.

Alle aktører forventer, at det overvejende bliver i den tunge transport og hos flådekunder, at gasdrevne køretøjer i første omgang vil finde vej. Også på lang sigt er gas mest interessant til store køretøjer, for der er ingen udsigt til, at de kan komme til at køre på el.

Der er netop indledt et forsøg med naturgasbusser i Fredericia, og til april indsættes gasbusser i København.

Biogas gør gassen grøn

Naturgas, oogså akldet CNG, giver mindre CO2-udslip end benzin, og omtrent det samme som diesel, men giver til gengæld renere udstødning end diesel.

Det er muligt at blande biogas i naturgas – op til 100 procent - og dermed er gas et særdeles miljøvenligt brændstof.

Naturgas er lidt billigere at køre på end benzin og diesel, men langt fra altid nok til, at det kan retfærdigøre en dyrere bil. En kubikmeter gas koster 10 kr., og regnet om til energi svarer det til, at betale 8,50 kr. for benzin og 9,00 kr. for diesel.

Fiat klar med to gasbiler

Fiat har netop lanceret to gasdrevne personbiler i Danmark, Panda og 500L, begge med 80 hestes, 0,9-liters motor, der både kan køre på benzin og naturgas/biogas.

Panda koster ca. 156.000 kr. og 500L ca. 286.000 kr. Det er omkring 22.000 kr. mere end med kun benzindrift.

Fiat forventer i første omgang, at køberne bliver kommuner og andre flådekunder, f.eks. til hjemmeplejen.

VW har også et stort udvalg af CNG-biler i Danmark, og også Mercedes-Benz er aktiv inden for gas, primært med erhvervskøretøjer.