Gisp! En Gripz

Nissan Juke har et design, der deler vandene. En efterfølger - eller en ny slægtning - bliver tilsyneladende ikke mindre provokerende.

Nyt om biler

Der mangler bestemt ikke visuelle effekter på Nissan Gripz, som Nissan viser på årets Frankfurt-udstilling. Kantet, farverig og med et ”3D-agtigt” design skiller den sig ud.

En sportsvogn med hævet undervogn, kalder Nissan Gripz-konceptet med inspiration fra Nissans Safari Rally-bil 240Z. Fotos: Torben Arent
En sportsvogn med hævet undervogn, kalder Nissan Gripz-konceptet med inspiration fra Nissans Safari Rally-bil 240Z. Fotos: Torben Arent
Med en ny Juke undervejs – formentlig om godt et år – kunne det i høj grad ligne en overdrevet udgave af Juke II, men det afviser Nissan til dels.

- Nissan Gripz Concept skal ses som et design-statement i stedet for en erstatning for en eksisterende model, selv om den omfatter detaljer fra Nissans nye "emotional geometry"-designsprog, siger Nissan.

Inspration fra ørkenrally-biler

Designet og konstruktionen er inspireret af Nissans Safari Rally-bil 240Z. I 1970'erne blev disse sportsvogne ombygget ved hjælp af ekspertise fra Nissans 4x4-modelrække, så de kunne klare de krævende forhold i Afrika.

Disse rallybiler havde hævet undervogn og en mere hård affjedring samt matsort finish på motorhjelm og bagklap som kontrast til karrosseriets rød-orange farve.

"Sportsvogn med hævet undervogn"

Mærket antyder på udstillingen, at konceptet kunne resultere i en ny type, måske en slags crossover sportscoupé som supplement til Juke, der ellers fås temmelig sportslig allerede i dag. En sportsvogn med hævet undervogn, kalder Nissan konceptet.

Konceptbilen har en særlig drivlinje kaldet "Pure Drive e-Poser". En benzinmotor fungerer som generator og leverer strøm til elmotoren. Normalt ikke den mest effekive løsning.
Konceptbilen har en særlig drivlinje kaldet "Pure Drive e-Poser". En benzinmotor fungerer som generator og leverer strøm til elmotoren. Normalt ikke den mest effekive løsning.
Størrelsen passer meget godt på en ny Juke, bortset fra at konceptet er 12 cm bredere. Længden er ca. som dagens Juke, mens akselafstanden er øget fem cm til 2,58 m.

Serie-hybrid

Motoren er ret speciel, nemlig en seriehybrid. Det vil sige, at en benzinmotor leverer strøm til en elmotor – den samme som sidder i Leaf. Det minder teknikken i en Opel Ampera eller BMW i3 Rex, når batteriet er tømt.

Gripz kan tilsyneladende ikke lades op.