Der mangler bestemt ikke visuelle effekter på Nissan Gripz, som Nissan viser på årets Frankfurt-udstilling. Kantet, farverig og med et ”3D-agtigt” design skiller den sig ud.

- Nissan Gripz Concept skal ses som et design-statement i stedet for en erstatning for en eksisterende model, selv om den omfatter detaljer fra Nissans nye "emotional geometry"-designsprog, siger Nissan.
Inspration fra ørkenrally-biler
Designet og konstruktionen er inspireret af Nissans Safari Rally-bil 240Z. I 1970'erne blev disse sportsvogne ombygget ved hjælp af ekspertise fra Nissans 4x4-modelrække, så de kunne klare de krævende forhold i Afrika.
Disse rallybiler havde hævet undervogn og en mere hård affjedring samt matsort finish på motorhjelm og bagklap som kontrast til karrosseriets rød-orange farve.
"Sportsvogn med hævet undervogn"
Mærket antyder på udstillingen, at konceptet kunne resultere i en ny type, måske en slags crossover sportscoupé som supplement til Juke, der ellers fås temmelig sportslig allerede i dag. En sportsvogn med hævet undervogn, kalder Nissan konceptet.

Serie-hybrid
Motoren er ret speciel, nemlig en seriehybrid. Det vil sige, at en benzinmotor leverer strøm til en elmotor – den samme som sidder i Leaf. Det minder teknikken i en Opel Ampera eller BMW i3 Rex, når batteriet er tømt.
Gripz kan tilsyneladende ikke lades op.