Helt vild vildskab

Bugatti demonstrerer, at dets Chiron supersportsvogn klarer 0-400 km/t. på 32 sekunder. De første 100 nås efter 2,4 sekunder.

Bugatti kan nå sine meget få kunder på andre måder end en stor biludstilling, men er med i Frankfurt.
Nyt om biler

Volkswagens ekstreme sportsvognsmærke Bugatti udvikler ikke ligefrem nye modeller hvert år. Knap nok hvert årti. Den nuværende Chiron, der blev lancret 2016, skal efter planen bygges i 500 eksemplarer, og det kan tage mange år at levere dem.

Men det eksotiske mærke er ofte god for en specialversion på biludstillinger, hvor der er puttet et særlig ekstravagant stykke pynt i kabinen eller skruet en anelse på motor eller aerodynamik.

På årets Frankfurt-udstilling er det tilsyneladende en teknisk standardbil, der vises frem, men den har fået tilføjelsen 42 for at kommunikere bilens præstationer, der nu er afprøvet på Ehra-Lessien-højhastighedsovalen.

Bilen er nu testet til at accelerere op til 400 km/t. og bremse ned til 0 på 42 sekunder, deraf navnet på udstillingsbilen

Chiron har 1.500 hk fra sin W16-motor, og det giver nogle helt usædvanlige præstationer.

Bugatti kan nå sine meget få kunder på andre måder end en stor biludstilling, men er med i Frankfurt. Foto: Torben Arent
Bugatti kan nå sine meget få kunder på andre måder end en stor biludstilling, men er med i Frankfurt. Foto: Torben Arent 

0-400 på et halvt minut

Bilen er nu testet til at accelerere op til 400 km/t. og bremse ned til 0 på 42 sekunder, deraf navnet på udstillingsbilen.

Et stort passagerfly letter normalt i omegnen af 250 km/t.

Andre vilde tal for Chiron: 0-100 km/t. på 2,4 sekunder, 0-200 på 6,1 og 0-300 på 13,1 sekunder. De 0 til 400 km/t. tager 32,6 sekunder.

Se også: Når 1.000 hk er for lidt

Bugatti Chrion er en af verdens mest eksotiske, dyreste og hurtigste biler. Med sine 1.500 hk fra den 16-cylindrede motor ville den koste ca. 56 mio. kr. på danske nummerplader.
Bugatti Chrion er en af verdens mest eksotiske, dyreste og hurtigste biler. Med sine 1.500 hk fra den 16-cylindrede motor ville den koste ca. 56 mio. kr. på danske nummerplader.