Ford blander sig "senere i år" i den kompakte multibil-klasse med sin helt nye B-Max, der skal afløse Ford Fusion og konkurrere mod bl.a. Opel Meriva.
På Genève-udstillingen i marts er der premiere på den færdige udgave af den kompakte multibil, som blev vist som koncept et år tidligere.
Skydedøre uden stolpe
Som ventet bliver konceptets unikke dørkonstruktion bibeholdt. Det vil sige, at bagdørene er skydedøre, hvilket ikke er set før i denne klasse.
En særlig finesse er, at der ikke er nogen dørstolpe i midten. Det gør ind- og udstigning lettere, lige som det formentlig vil være nemt at spænde et lille barn fast i en autostol.
Sikkerhedsproblem løst
Det er stort set første gang, at en produktionsbil kommer uden denne stolpe, selv om at hav af konceptbiler er fremvist uden. De praktiske problemer inkluderer placering af de forreste sikkerhedsseler og kollisionssikkerhed fra siden. De udfordringer har Ford åbenbart løst.
Indtil videre giver Ford ikke mange faktuelle oplysninger, men B-Max får i hvert fald en ny trecylindret benzinmotor på 1,0 liter.