Honda Civic den 9. fylder først fem år i begyndelsen af 2017, men alligevel står tiende generation nu klar i kulissen – så klar at den vises på Paris-udstillingen sidst i september. Bilen er i Danmark til marts eller april.
Den nye Civic er det største enkelte udviklingsprojekt i mærkets historie, og i modsætning til sidste gang, er platformen denne gang fuldstændig ny.

Større og mere kabineplads
Civic X er vokset en del. Og er blevet mere rummelig. Længden er øget 13 cm, akselafstanden og bredden er vokset 3 cm, mens højden er reduceret to cm. Førerpositionen er sænket 3,5 cm, og også tyngdepunkt er lavere end før. Trods vokseværket er bilen gjort 16 kg lettere og samtidig fået et væsentlig mere stift karrosseri.
Bagagerummet er lige så enormt som før, 478 liter.
To nye benzinturbo-motorer er udviklet til Civic: 1.0 trecylindret med 129 hk (200 Nm) og 1.5 firecylindret med 182 hk (240 Nm). Vil man have automatgear, er det stadig af CVT-typen.
Diesel senere - og sedan
Der nævnes intet om dieselmotor, men en opdateret udgave af Hondas 1.6 diesel skulle komme sidst i 2017. En benzin-hybrid tales der om til Europa.
Verdenspremieren i Paris gælder den femdørs. Om der senere kommer en stationcar, siger Honda indtil videre ikke noget om. Stationcar er noget, der kun sælges i Europa, og med Hondas moderate salgstal i Europa kan den rummelige variant være i fare.
Derimod kommer der atter en sedan til Danmark. Den ventes klar til sommer.
Avanceret sikkerhedsudstyr standard
Når det gælder sikkerhed, kommer Honda europæerne i møde. Civic fås med stort set alt, hvad der findes af moderne sikkerhedsudstyr, kaldet Honda Sensing, og temmelig meget bliver standard. Det gælder bl.a. nødbremse.
Civic skal nu som før fremstilles i Storbritannien, men det er nyt, at det bliver eneste produktionssted i verden for den femdørs.
Den nye Civic er 4,50 m lang, 1,80 m bred, 1,42 m høj og har en akselafstand på 2,70 m.