Hurtigt: Fiskers bil fik nyt batteri

Selv elbiler i den dyre afdeling lider af børnesygdomme. De fleste solgte eksemplarer af limousinen Fisker Karma har på 14 dage fået nyt batteri, efter der blev konstateret brandfare i de først batteri.

Nyt om biler

Én god ting har der været ved, at den danske bildesigner og bildirektør Henrik Fiskers opladningshybrid Karma kun er solgt i få eksemplarer: Det er overkommeligt at udskifte alle batterier, der da blev fundet en mulig, alvorlig fejl.

Kort før jul måtte Fiskers batteri-leverandør, amerikanske A123 Systems, erkende, at der var en fejl i samlingen af batteriet. Fejlen kan betyde, at højspændings-batteriets kølevæske kan sive ud og forårsage kortslutning og i sidste ende brand.

Der er der ingen rapporterede eksempler på, at en sådan læk rent faktisk er opstået.

Efter 14 dage: "Flertallet" er fikset

Allerede 2. januar californisk tid kunne Fisker så meddele, at "flertallet" af alle kundebiler og forhandlereksemplarer har fået udskiftet batteriet med et helt nyt.

Fejlen var ellers angiveligt ret banal: en samling af køleslangerne.

Kendte kunder

Den lynhurtige tilbagekaldelse og reparation afslører ikke kun, at Fisker Automotive kan handle resolut og give god kundeservice - som nok motiveres ekstra meget af, at flertallet af kunderne er prominente Holywood-stjerner samt fremtrædende politikere og erhvervsfolk.

Tilbagekaldelsen viser også, at salg og produktion ikke er kommet nær så hurtigt i gang, som Henrik Fisker forudsagde ved den i forvejen forsinkede lancering i sommer.

Dengang sagde Fisker til Motor, at der skal bygges mindst 12.000 biler årligt.

Kun 239 biler på fire måneder

Der eksisterer åbenbart kun 239 eksemplarer (frem til fejlen blev korrigeret i produktionen 3. november), og heraf er kun de ca. 40 leveret til kunder.

Fisker Karma er en fem meter lang, luksusbil med to gigantiske elmotorer. Rækkevidden på strøm er kun omkring 60 km, men en benzinmotor aktiveres automatisk og leverer som generator strøm til elmotorerne.