Hver anden franske elbil er forsvundet

Renault har tilbagekøbt 149 af de 268 Renault Fluence Z.E., der oprindelig var solgt. 20 mio. kr. har det kostet Renault.

Nyt om biler

Over halvdelen af ejerne af Renault Fluence Z.E. har taget imod tilbuddet om at sælge deres elbil tilbage til Renault.

149 eksemplarer af Fluence Z.E. havde Renault taget tilbage, da fristen udløb ved nytår.

- Vi havde nu gerne set, det havde været alle 268, så det kapitel havde været helt lukket, siger pressechef hos Renault, Søren Hyltoft.

Better Place gik konkurs

Årsagen til den usædvanlige ordning er, at elbilen med udskifteligt batteri, men uden mulighed for hurtigladning havde fået reduceret sin anvendelighed markant, da Better Place gik konkurs i maj.

Better Place stod for at drive 17 batteriskiftestationer, hvor Fluence Z.E. kunne få et frisk batteri på fem-syv minutter. Better Place stod også for at udleje batterierne til Fluence Z.E. og stod for driften af bilens online IT-system.

Efter konkursen overtog Renault batterierne og tilbød at udleje dem til ejerne til stærkt reduceret pris, 300 kr. pr måned.

Samtidig tilbød Renault at købe bilerne tilbage for 115.000 kr. plus eventuelt ekstra rabat ved køb af en anden Renault.

"Alvorlig mangel"?

Renault ville pr. kulance hjælpe ejerne af med bilen, men desuden havde enkelte Fluence-ejere udtrykt kraftig utilfredshed og antydede erstatningssag, fordi de mente, at bilen var solgt med en alvorlig mangel, når den ikke længere kunne skifte batteri.

Tilbagekøbet har kostet Renault omkring 20 mio. kr. Renault-fabrikken i Paris dækker tabet for den danske importør.

Hvad der nu skal ske med de halvanden hundrede elbiler, ved Renault endnu ikke.