Hver tredje lastbil snød med miljø

9 ud af 23 kontrollerede lastbiler havde slået en vigtig NOx-rensning fra. Alle syndere var fra Øst- og Centraleuropa.

Bilist

Udenlandske lastbilchauffører snyder i stor stil med miljørensningen fra deres lastbiler. Det viser i hvert fald en todages kontrol ved grænsen i Padborg, hvor politiets Tungtvognscenter Syd standsede 23 lastbiler.

I de ni tilfælde – svarende flere end hver tredje – var der manipuleret med det lovpligtige Adblue-anlæg. Da politiet gik direkte efter biler, hvor der kunne være mistanke om snyd, er tallene ikke nødvendigvis repræsentative.

Adblue-anlægget renser udstødningen for en betydelig del af det sundhedsskadelige NOx (kvælsofilter), der ellers kommer fa udstødningen.

De beslaglagte og afmonterede emulatorer, som anvendes ved manipulation af Adblue-anlæg. Foto: Tungvognscenter Syd
De beslaglagte og afmonterede emulatorer, som anvendes ved manipulation af Adblue-anlæg. Foto: Tungvognscenter Syd
Teknologien bruges også til mange nyere, dieseldrevne personbiler. Anvendelsen i personbiler er i hastig vækst i takt med skærpede miljøregler og efter fokus på, at andre og billigere renseteknologier ikke i praksis renser godt.

Lille boks slår miljørensning fra

Politiet oplever, at nogle vognmænd benytter en særlig boks, som vildleder rensecomputeren, så der slukkes for tilførslen af Adblue. Da væsken bruges i ganske store mængder i en lastbil, kan vognmændene spaer betragtelige beløb ved at snyde med luftrensningen.

Og i kontrollen 30. og 31. maj var det i høj grad tilfældet.

Alle fra Øst- og Centraleuropa

De ni chauffører og vognmandsvirksomheder var fra Litauen, Rumænien, Bulgarien, Polen og Makedonien. Politiets Tungvognscenter Syd har endnu ikke fundet Adblue-manipulerede lastbiler med danske nummerplader.

Når der er tale om udlændinge, skal der betales sikkerhed for bøden, inden køretøjet får lov at køre videre.

Ydermere skal et defekt Adblue-anlæg repareres på værksted, inden køretøjet kan få lov til at fortsætte.

I de fleste af de ni sager ønskede vognmændene ikke at gå til retten og betalte straks bøden.

Andre unoder

Politiet fandt også andre lovovertrædelser. Bl.a. havde en makedonsk chauffør ikke den lovpligtige førerattest. Det takseres til 35.000 kr.

En anden lastbil havde monteret analogt kontrolapparat, selvom lastbilen skulle have digitalt kontrolapparat til køre- hviletider. Det udløser en bøde på 6.000 kr.