Hyundai og Kia klar med Prius-konkurrent

Næste år lancerer koreanerne hver en hybridbil. Bilerne kommer også som opladningshybrid og måske også ren elbil.

Nyt om biler

Skitsen til Kia Nero viser en crossover med forholdsvis konventionelt design. Tegning: Kia
Skitsen til Kia Nero viser en crossover med forholdsvis konventionelt design. Tegning: Kia
Rygter og spionbilleder har der været længe, men nu bekræfter Kia officielt, at mærket er på vej med en hybridbil. Det samme er søstermærket Hyundai.

Begge modeller går i produktion i slutningen af 2016.

Kia udsender nu – samtidig med at en lille gruppe europæiske journalister har fået lov at se nærmere på bilen - skitser af hybriden og fortæller, at produktionsudgaven skal hedde Niro.

Allerede for to år siden viste Kia en konceptbil med navnet Niro. Foto: Kia
Allerede for to år siden viste Kia en konceptbil med navnet Niro. Foto: Kia
Samme navn har for flere år siden været anvendt på en konceptbil. Hybriden går i produktion i 2016.

Hyundai også klar

Hyundai bekræftede i september overfor Motor, at mærket er klar til at lancere sin hybridmodel i løbet af 2016.

Bilerne er baseret på en helt ny platform, der er særlig udviklet til biler med alternative drivliner.

Produktionsudgaven af Niro fanget under vintertest. Foto: Lehman
Produktionsudgaven af Niro fanget under vintertest. Foto: Lehman
Kias version bliver en crossover-type, der sammenlignet med den nye Toyota Prius virker ret afdæmpet i sit design.

Dobbeltkobling

Kia oplyser, at benzinmotoren bliver en 1.6 benzin med 105 hk, mens elmotoren yder 32 kW (43 hk). Batteriet af litium-ion-typen indeholder 1,56 kWh energi. Dest sidste vil formentlig tillade en kørestrækning på strøm alene på omkring fire km. 

Gearet bliver en selvskiftende sekstrins gearkasse med dobbeltkobling.

Mindst 27 km pr. liter benzin

Hyundais udgave af den fælles hybrid ser ud til at blive en sedan eller femdørs bedømt ud fra de forklædte prototyper. Foto: Lehman
Hyundais udgave af den fælles hybrid ser ud til at blive en sedan eller femdørs bedømt ud fra de forklædte prototyper. Foto: Lehman
Det svarer i grove træk til konceptet for den nye Toyota Prius. Brændstoføkonomien på "over" 27 km/l er dog et stykke fra den nye Prius' 33,3 km/l..

Ud fra spionbilleder at dømme får Hyundais version et selvstændigt karrosseri – en mere konventionel sedan eller femdørs.

Elbil kan komme

Efter lanceringen af den almindelige hybrid følger en opladningshybrid, og ifølge Motors oplysninger er en ren elversion også under overvejelse.