Hyundai melder sig i mikro-kapløbet

Med en stærkt forbedret i10 er Hyundai om kort tid klar til at blande sig i den glohede kamp i mikroklassen til omkring 100.000 kr.

Nyt om biler

Det er ikke Hyundai, der har ligget højt på hitlisten, når danskerne skal vælge en af de populære mikroer i 100.000 kroners klassen. Men det bliver der nu ændret markant på, hvis Hyundais forventninger til sin nye i10 går i opfyldelsen.

- Vi skal ligge i top fem i klassen i 2014, erklærer administrerende direktør i Hyundai Bil Import, Niels Rønnebech ved den danske præsentation af nyheden.

Markant større

Hyundai i10 har klassens største bagagerum, 252 liter. Modellen her er med højt udstyrsniveau.
Hyundai i10 har klassens største bagagerum, 252 liter. Modellen her er med højt udstyrsniveau.
Den nye i10 er ny fra ende til anden og er vokset markant i længde og bredde, men blevet lidt lavere. Det giver dels et mere dynamisk udseende, dels meget bedre plads i kabine og bagagerum.

Også bilens oplevede kvalitet og udstyrsmuligheder er vokset betragteligt. Nu som før er i10 altid femdørs.

Fra 94.000 kr.

Prisen minder meget om konkurrenternes. Billigste og temmelig skrabede model koster 94.000 kr. Denne version har kun fire sidepladser, men kører til gengæld noget længere på literen: 23,3 km/l.

Allerede fra udstyrsniveau 2 kan man vælge at få en orange eller blå kabine.
Allerede fra udstyrsniveau 2 kan man vælge at få en orange eller blå kabine.
For 10.000 kr. mere får man en noget bedre udstyret Trend-model. Der skal lægges yderligere 10.000 kr. til, altså 114.000 kr., for at få en Comfort-model med bl.a. en bedre radio, bluetooth og varme i sæder og rat. Style-versionen til 129.000 omfatter bl.a. alufælge og aircondition.

Aircondition kan tilkøbes til øvrige modeller for ca. 8.000 kr.

66 eller 87 hk

De nævnte modeller har en trecylindret, étliters benzinmotor med 66 hestekræfter og en benzinøkonomi på 21,3 km/l. For 10.000 kr. ekstra opgraderer med til en 1,2 liters med 87 hk og en benzinøkonomi på 20,4.

LÆS OGSÅ: Motors første kørsel i Hyundai i10

Alle modeller, undtagen 1,2 med automatgear, har en årlig ejerafgift på 580 kr. Som på alle Hyundai-modeller har den nye i10 fem års garanti.

Anhængertræk

Det bliver muligt at få i10 med anhængertræk. Den endelige godkendelse er ikke på plads, men Hyundai forventer, at bilen må trække 350/550 kg.

Den nye i10 lanceres i weekenden 4.-5. januar.