Hyundai vil slå Toyota og Nissan

Det koreanske mærke har en ambition om at blive det førende asiatiske bilmærke i Europa. Det skal være opnået senest om fire år.

Nyt om biler

De to koreanske bilmærker, Hyundai og Kia, har længe haft fart på og udstrålet store ambitioner. Nu sætter Hyundai et nyt, konkret og ambitiøst mål: Vi vil være det førende asiatiske bilmærke i Europa i 2021.

Meldingen kom fra Hyundais europæiske ledelse ved lanceringen af den nye i30, en model der i endnu højere grad end tidligere skal gnave sig ind i de europæiske – og japanske – mærkers domæne.

Vil sælge flest biler

Målet indebærer bl.a., men ikke kun, at Hyundai vil være det asiatiske mærke, der sælger flest biler i Europa (EU+EFTA) senest i 2021.

Det betyder, at både Nissan og Toyota skal overhales. Afstanden op til de to rivaler er ikke enorm: Mens Hyundai solgte 492.000 biler i Europa i 2016 (et plus på 7,7 pct.) gik Nissan ca. en procent tilbage til 535.000.

Der er noget længere op til Toyota, som voksede syv procent i fjor til 575.000 biler.

Mange nye modeller

Et vigtigt middel til at blive størst er en enorm fornyelse og udvidelse af modelprogrammet, som er i gang, og som markant overgår det, Nissan og Toyota har annonceret. Bl.a. er Hyundai på vej med en kompakt crossover. Dertil kommer en stor indsats inden for alternative drivmidler (el, hybrid og brint), selvkørende teknik og forbundne biler.

Men det drejer sig ikke kun om øget volumen, som formentlig bliver den letteste del for Hyundai at opnå. Hyundai vil også være ’førende’ på mindst to andre vigtige punkter, forklarer chefen for firmaets europæiske PR, Florian Buengener til Motor.

Højeste kundetilfredshed

For at være det ’førende’ mærke vil Hyundai også have den højeste kundetilfredsheds og den bedste vurdering af organisationen fra sine forhandlere i forhold til de andre asiatiske mærker.

Selv om dette formentlig bliver sværere end at sælge flere biler end Toyota og Nissan og kræver et langt sejt træk, lurer der en anden fare for ikke at nå målet.

Skal holde øje med lillebror

På vejen op skal Hyundai nok kikke opmærksomt i bakspejlet, så mærket ikke bliver overhalet af sin frække lillebror, Kia.

Mens Hyundai solgte 492.000 biler i fjor, lå Kia fra samme koncern på 424.000 biler. Og Kia voksede næsten dobbelt så hurtigt: 13,2 procent.