Indere stikker næsen frem med sportsvogn

Tata, der mest er kendt for billigbiler til hjemmemarkedet Indien, forsøger nu med et nyt og dyrere mærke, Tamo. Første model er en ægte sportsvogn.

Nyt om biler

Dette er nye toner fra Tata. På årets Genève-udstilling tager det indiske lavprismærke et skridt opad og viser en fiks lille centermotorbil, der tilsyneladende skal bane vejen for et helt nyt mærke.

Tamo Racemo er en topersoners sportsvogn med centermotor. Fotos. Torben Arent
Tamo Racemo er en topersoners sportsvogn med centermotor. Fotos. Torben Arent
Racemo hedder selve bilen, der er designet i Europa, mens navnet på mærket er Tamo.

Trecylindret turbomotor

Den lille sportsvogn har en trecylindret, 1.2 benzinturbo med en ukendt ydelse, men målet er en 0-100-tid på under seks sekunder.  

Sikkerheden vil opfylde ’kommende indiske sikkerhedskrav’, hvilket bestemt ikke er ret meget.

Det er ikke klart, hvorfor Tata holder premiere på bilen i Europa – bortset fra Tata-ejer Ratan Tatas mulige behov for at kunne optræde i det pæne Genève-selskab.

Tamo er designet i europa - tilsyneladende både i Italien og i et Tata-designstudie i Storbritannien.
Tamo er designet i europa - tilsyneladende både i Italien og i et Tata-designstudie i Storbritannien.

Ingen planer for Europa

Tata Motors vil nemlig ikke love nogen snarlig europæisk lancering, om nogen overhovedet.

-Vi får se. Jeg vil ikke sige aldrig, men vores hovedfokus nu er at omdefinere os selv i Indien, sagde Tata Motors-chef Gunther Butschek på udstillingen.

Nano kom aldrig

Tata har udstillet på den årlige Genève-udstilling i mere end et årti, men der er aldrig kommet nogen europæisk lancering ud af det. Kun i Storbritannien har Tata-biler kunnet købes.

Tidligere har Tata vist en forvokset, europæisk udgave af Nano, en meget lille og meget billig bil. Men selv i Indien har bilen været en fuser, og den europæiske udgave af Nano blev aldrig til noget.

Tata har siden 2008 ejet Jaguar Land Rover og har stor succes med det.

Se alle Genève-nyhederne her