Isuzu vender tilbage til Danmark

Efter sommerferien får Danmark et nyt bilmærke, når Isuzu gør comeback med en stor pickup med firehjulstræk.

Nyt om biler

En af verdens største producenter af pickups, lastbiler og dieselmotorer er snart at finde i Danmark efter meget lang tids fravær.

Isuzu lanceres efter sommerferien af den danske bilkoncern Nellemann, som vil sælge den store pickup D-Max til erhvervslivet. Målgruppen er firmaer, der har brug for en stærk arbejdshest, men hvide plader og fem sæder bliver også en mulighed.

Kan trække 3,5 ton

Isuzu D-Max - her med dobbeltkabine - må trække 3,5 ton.
Isuzu D-Max - her med dobbeltkabine - må trække 3,5 ton.
- De nye pickups, som vi kommer til at præsentere, er bygget som en lastbil, hvilket giver dem en enorm styrke og solide egenskaber. Som den eneste pickup på markedet kan vi f.eks. tilbyde 3.500 kg på trækkrogen, siger Mogens Lindahl-Jessen fra Nellemann.

Modellen til Danmark hedder D-Max og skal primært sælges i en mellemlang og lang udgave, men fås også i en kort. Motoren er en 2,5 liters diesel med 163 hestekræfter og 400 newtonmeter. Der bliver valg mellem manuelt og automatisk gear og to udstyrsniveauer.

Alle varianter har firehjulstræk med reduktionsgear.

Markedet kan blive større

- Der sælges vel 500 pickups årligt i Danmark, men vi tror, at markedet er underudviklet, og at det godt kan udvides, siger Mogens Lindahl-Jessen.

Priserne ligger ikke fast, men vil formentlig ligge i lejet 220.000-250.000 kr. plus 40.000-50.000 kr. i moms. På hvide plader er prisen nok lige under 500.000 kr. Muligheden for at indregistrere som mandskabsvogn helt uden afgift undersøges.

Isuzu, der blev genlanceret i Europa i 2004, har base i Tokyo, men producerer pickup’en i Thailand. Så vidt det har været muligt at få oplyst, deler D-Max en del teknik med General Motors store pickup’er.

Flere bilmærker kommer og går

Isuzu vil blive solgt fra Nellemanns bilforretninger i Roskilde, Odense og Viby, og desuden er der forhandlinger i gang med andre forhandlere, der er specialiseret i erhvervssalg.

Med Isuzus ankomst har Danmark fået tre nye bilmærker på kort tid. Sidste år kom Dacia, og her i januar vendte Jeep tilbage. Til gengæld udgik Lexus sidste år, og Chevrolet er på vej væk.