Det er formentlig storm før stilhed. Der blev solgt elbiler i 2015, så det gnistrede, men tredoblingen i salget hænger i meget høj grad sammen med panik før lukketid.
Elbiler får med gradvis virkning fra 1. januar 2016 pålagt samme registreringsafgift som øvrige biler, og det ventes i høj grad at lægge en dæmper på salget af særligt de dyre modeller, først og fremmest Teslas.
De billigere modeller stiger ikke så meget, og her er en væsentlig del af kunderne i forvejen kommuner.
December satte elektrisk rekord
Prisstigningen på Teslaerne blev ikke så stor fra nytår, som først besluttet, men kunderne strømmede til fra oktober, og leveringerne i december slog alle rekorder: 1.242 styks.
I alt nåede det amerikanske mærke op på 2.736 indregistreringer i 2015. Også salget af BMW i3 er præget af en engangsforeteelse: De 400 blev leveret til delebilsordningen Drive Now.
Tabellen viser både personbiler og varevogne. Blandt varebiler er der sket en femdobling til 276 enheder, næsten udelukkende drevet af 243 styks Nissan eNV200.
Salget af elbiler 2015 |
||
Nr. |
Model |
Antal |
1 |
Tesla Model S |
2.736 |
2 |
BMW i3 |
645 |
3 |
Nissan eNV200 |
476 |
4 |
Renault Zoe |
330 |
5 |
Nissan Leaf |
225 |
6 |
VW Golf |
93 |
7 |
VW Up |
79 |
8 |
Mercedes-Benz B-klasse |
40 |
9 |
Renault Twizy |
23 |
10 |
Kia Soul |
10 |
Øvrige |
99 |
|
I alt |
4.756 |
|
Kilde: De Danske Bilimportører |