Kia har taget et forsigtigt skridt ind på elbil-arenaen. Kia og søstermærket Hyundai er ellers meget skeptiske over for batteridrevne elbiler, da mærkerne finder dem for dyre og med for store begrænsninger.
Hyundai og Kia investerer mere i elbiler, der drives af strøm fra brintdrevne brændselsceller.Vil være klar til gennembrud
Ikke desto mindre vil koreanerne afprøve alle teknologier og være klar, når elbiler en gang får et gennembrud blandt almindelige bilkøbere.
Derfor lancerer Kia nu sin elektriske spydspids i form af mikrobilen Ray EV. Der er tale om en konverteret benzinbil, og indtil videre bygges der 2.500 eksemplarer, der skal køre for offentlige institutioner i Sydkorea.
Kun til Korea
Der er ingen planer om eksport.Ray EV er en 3,60 meter kort, men høj bybil, og den har en officiel rækkevidde på strøm på "op til" 139 km. Det er uvist, om målemetoden for rækkevidde svarer til den europæiske.
Motoren yder 50 kW (68 hk), og topfarten er 130 km/t. Batteriet indeholder brutto 16,4 kWh energi.
Udsender syntetisk motorlyd
Som en særlig finesse har Kia forsynet Ray EV med et aktivt lydsystem, "Virtual Engine Sound System", der udsender en lyd, når bilen kører under 20 km i timen fremad samt altid ved bakning.
Lydsystemet udsender et miks af lyde optaget fra forskellige benzinbiler.