Kom indenfor i en anderledes crossover

Sidst på året lancerer Toyota en ny model, der i den grad ser anderledes ud. Motor kan nu også vise billeder fra kabinen i den nye C-HR-crossover.

Nyt om biler

Der er fuld fart i salget af crossovers, og når Toyota til efteråret lancerer sin C-HR, vil en lang række biler med et slag se gammeldags ud.

Toyota C-HR er en af de nye crossovers, der i øjeblikket har kæmpe vækst i både Europa og Danmark. Formerne er mildest talt opsigtsvækkende. Fotos: Toyota
Toyota C-HR er en af de nye crossovers, der i øjeblikket har kæmpe vækst i både Europa og Danmark. Formerne er mildest talt opsigtsvækkende. Fotos: Toyota
Nye friske linjer med spræl overalt giver den nye C-HR et udtryk, der i den grad får folk til at vende hovedet og tænke: ”Hvad var det lige, der kom forbi der?”.

C-HR er dog ikke så anderledes end mange af konkurrenterne, når det kommer til de sande mål, og fabrikken lægger da heller ikke skjul på, at det er biler som Nissan Qashqai, der er i kikkerten, når konkurrenterne skal findes. Målt på længde, bredde og højde er de to biler da også næsten identiske.

Flot interiør

C-HR står for Coupé High Rider, og bilens form giver en oplevelse af en todørs coupe  ikke mindst på grund af de skjulte dørhåndtag ved bagdørene.
C-HR står for Coupé High Rider, og bilens form giver en oplevelse af en todørs coupe ikke mindst på grund af de skjulte dørhåndtag ved bagdørene.
Bilen blev vist i foråret, men det er først nu, at Toyota også afslører, hvordan kabinen er designet. Og der er skruet op for ambitionerne hos Toyota, som ellers ikke har kunnet fremkalde den store begejstring på det område.

Nu er der lækre materialer, meget bløde, organiske former omkring midterkonsol og alle betjeningsgreb, og i det hele taget er den umiddelbare fornemmelse, at man er kommet ind i en dyr og lækker bil, selvom den formentlig kommer til at koste ca. 300.000 kroner.

Ny Toyota Touch & Go

I midten af instrumentbordet er der en stor trykskærm, hvorfra man kan betjene en ny generation af Toyota Touch & Go. Det er et system, der med danske tekster organiserer navigationsanlæg, telefon, bildata og musik på en let måde.

Motors Søren W. Rasmussen har som eneste dansker fået en grundig gennemgang af den nye C-HR.
Motors Søren W. Rasmussen har som eneste dansker fået en grundig gennemgang af den nye C-HR.
En blå stribe går i topmodellerne langs dørsider, instrumenthus, skærm og instrumentbord på en underholdende måde. Og på dørsider, taghimmel og mange andre steder er der leget med formerne med en diamantform som det gennemgående tema.

Umiddelbart en flot og inspirerende løsning, der nok skal fange kundegruppen, der primært går efter et lækkert design.

God plads

Ved forsæderne er der flot udsyn til siderne og fremad, men så snart man drejer hovedet bagud, ser man også nogle meget store blinde vinkler, der givetvis vil genere i daglig trafik. Det er prisen for det spændende udvendige design.

Der er overraskende god plads på bagsædet i betragtning af bilens skrånende coupélinje.
Der er overraskende god plads på bagsædet i betragtning af bilens skrånende coupélinje.
Man sidder godt i nogle velformede sæder med lækkert betræk, og ved bagsædet er der overraskende god plads, og en stor person kan sagtens sidde ’bag sig selv’. Der er god plads til knæ og fødder, og loftshøjden giver lige akkurat plads til en person på 192 cm.

Hybridteknik giver mange km pr. liter

Toyota C-HR kommer i udgaver med enten hybridteknik hentet fra den økonomiske Prius eller med en mere traditionel 1.2 turbomotor. Trods det lidt rå udvendige design vil det i første omgang kun være tohjulstrukne udgaver, der kommer til Danmark, men på sigt vil en firehjulstrækker nok også finde vej til modelprogrammet.

Turbomotoren yder 116 hk og vil kunne køre 17,5 km pr. liter, mens hybridudgaven med sine 122 hk vil nå op på 27 km pr. liter – i hvert fald på papiret. Med den økonomiske hybridteknik i programmet har Toyota af samme grund fravalgt at lancere en dieselversion.

Salgsstart til december

Motor får lejlighed til at prøvekøre den nye C-HR til oktober, og til december vil de første biler finde vej til de danske købere. Det er meningen, at C-HR skal udgøre en ret stor del af det samlede Toyota-salg, og i første omgang regner fabrikken med at producere omkring 100.000 biler om året på Toyotas fabrik i Tyrkiet.

Priserne er ikke offentliggjort, men Motor gætter på en pris for den traditionelle udgave på knap 300.000 kroner. Det bliver dog hybridudgaven, der vil stå for største delen af salget, og her gætter vi på en pris tættere på de 350.000 kroner.