Lexus går på tyskerjagt

Nu vil Lexus tages alvorligt i bilbranchens højeste luftlag. V8-coupéen LC 500 er midlet, der skal få amerikanere til at vælge japansk i stedet for tysk, når det gælder luksus-sport.

Nyt om biler

Supersportsvognen LFA var med til at hæve Lexus’ image, men LFA var specielfremstillet og kun i produktion i kort tid. Nu skal en mere standardmæssig, men stadig dyr og luksuriøs sportscoupé få endnu flere amerikanere til ikke bare at købe en Lexus, men også at beundre mærket.

Lexus LC 500 er en fuldblods sportscoupé, når det gælder præstationer: 0-100 km/t. på ca. 4,5 sekunder. Fotos: Lexus
Lexus LC 500 er en fuldblods sportscoupé, når det gælder præstationer: 0-100 km/t. på ca. 4,5 sekunder. Fotos: Lexus
Den vigtige mission blev understreget af, at det var selveste Toyota-præsident Akio Toyoda, der stod for afsløringen på Detroit Auto Show. Toyoda er en sjælden gæst på biludstillinger, i hvert fald i rampelyset.

Baghjulstrukket V8-bil

Våbenet, som gerne skulle bringe Lexus på omgangshøjde med tyskerne i den mere emotionelle del af luksusklassen, der hvor biler som Mercedes-Benz S-klasse coupé er kongen, hedder LC 500. Det er bil, Lexus efterhånden har varmet op til længe på biludstillinger med konceptbilen LF-LC.

LC 500 er i sit koncept en helt klassisk luksusbil: en baghjulstrukken coupé med 467 hestes V8-motor.

Helt ny platform

Lexus LC 500 kommer til salg i USA og Japan i første halvdel af 2017. Bilen er ikke tiltænkt Europa.
Lexus LC 500 kommer til salg i USA og Japan i første halvdel af 2017. Bilen er ikke tiltænkt Europa.
Coupéen er baseret på en ny, modulær platform kaldet GA-L (global architecture for luxury vehicles), som også skal bruges til kommende udgaver af Lexus’ større sedaner med den helt store LS som den første.

Når bilen kommer til salg i USA (og Japan) i foråret 2017, bliver prisen omkring 100.000 dollar, hvilket på de kanter er stort så højt, som man kan komme i pris, hvis det ikke ligefrem skal være en Ferrari.

Titrins automatgear

LC 500 får titrins automatgear og en forventet 0-100-tid på 4,5 sekunder.

Lexus, der gør det rimeligt i Europa, men ikke sælges i Danmark, kan se tilbage på et godt år i USA, mærkets suverænt vigtigste marked. Det var især godt, fordi Lexus akkurat overhalede rivalen og forbilledet Mercedes-Benz i salgstal – 344.601 mod 343.088.

BMW sælger stadig flest luksusbiler til amerikanerne – 346.023 styks i fjor. Men forskellen mellem nr. et og tre er altså særdeles lille.