Lille Porsche med markant kant

Modellen, der reddede Porsche i halvfemserne, er klar i tredje generation. Den nye Boxster har fået en spændende kant på bagklappen, der puster liv i et ellers velkendt design. Kabinen er markant ændret, og så er bilen blevet større og lettere.

Nyt om biler

Normalt er Porsche meget forsigtig med at ændre på designet på modellerne, så derfor minder den tredje generation Boxster om forgængerne.

Forlygterne er blevet mere smalle og minder mere om den konceptbilen 918. Det får bilen til at se mere smal ud end forgængere.
Forlygterne er blevet mere smalle og minder mere om den konceptbilen 918. Det får bilen til at se mere smal ud end forgængere.
Men bagtil har Porsche introduceret en fræk spids kant med indbygget hækspoiler, der giver bilen en helt ny karakter. Samtidig er modellen blevet op mod 35 kg lettere.

Flottere kabine

Ejerne vil dog mærke den største forskel i kabinen. Her er designet inspireret af den større Panamera med en større midterkonsol.

Kvalitetsfornemmelsen er ifølge Porsche selv løftet betragteligt i forhold til de to første generationer. Ejerne vil også kunne glæde sig over, at stofkalechen nu er fuldautomatisk og kan køre ned på ni sekunder.

Den nye kant ses mellem baglygterne. Der er indbygget en hækspoiler, der afhængig af hastigheden kan løftes op.
Den nye kant ses mellem baglygterne. Der er indbygget en hækspoiler, der afhængig af hastigheden kan løftes op.

Stadig seks cylindre

Basismodellen Boxster har som forgængeren en motorvolumen på 2,7-liter. Her er ydelsen steget til 265 hk og 280 Nm.

Lige som 3,4-liters motoren i Boxster S er den baseret på den nye motor, som ligger i den nye Porsche 911, der netop er præsenteret.

11-13 km pr. liter

Nu er der kommet knapper helt ned mellem sæderne. Og gearstangen er placeret højt oppe og tæt på rattet, lidt som i Porsches tidligere topmodel Carrera GT.
Nu er der kommet knapper helt ned mellem sæderne. Og gearstangen er placeret højt oppe og tæt på rattet, lidt som i Porsches tidligere topmodel Carrera GT.
3,4-liters motoren yder nu 315 hk og 360 Nm, hvilket giver en topfart på 279 km/t. og en 0-100 km/t. tid på 5,1 sekund. Tilsvarende tal for basismodellen er 264 km/t. og 5,8 sek. Benzinøkonomien er henholdsvis 12,2 km/l og 11,4 km/l, men vælger man automatgearet PDK, forbedres brændstoføkonomien til 13 km/l.

Prisen for åben køreglæde fra Porsche begynder ved 986.264 kr. for basismodellen og stiger til 1.225.937 kr. for S-modellen. Bilen bliver officielt lanceret til april, men kan bestilles nu.