Den nye Volvo XC40, mærkets mindste crossover, oser langt væk af nytænkning.
Indvendigt er smarte løsninger som indbygget skraldespand, krog til posen med take away-mad og masser af opbevaringsrum med til at gøre opholdet i bilen til noget unikt.
Tofarvet lakering
Udvendigt er skarpe linjer, utraditionelle designdetaljer, flotte former og en tofarvet lakering med til at bryde med Volvos hidtidige design.
For en stor del af nyhederne gælder, at de er udtænkt af bilbrugere fra hele verden
Den nye SUV, som skal dyste mod biler som Audi Q3 og BMW X1, skal bringe Volvo et skridt videre mod sit mål om at gøre det svensk/kinesiske bilmærke til et større globalt mærke med op mod 800.000 biler årligt.
Verdenspremiere i modens Milano
De mange nye og smarte løsninger er naturligvis udformet af Volvos eget designteam, men for en stor del af nyhederne gælder, at de er udtænkt af bilbrugere fra hele verden. Et enormt studie af bilbrugernes vaner og ønsker har givet Volvo viden om, hvad der efterspørges.
Det kunne Volvos koncernchef Håkan Samuelsson berette ved den internationale afsløring af XC40 ved dette års modemesse i Milano. Ved præsentationen åbnede Volvo samtidig sit særlige udstillingsrum nummer to i verden, der er placeret midt i byen tæt på modehusenes flagship-stores.
Først på ny, lille platform
XC40 er første model på en ny platform, kaldet CMA, og får næste år følgeskab af en ny V40.
Den kompakte SUV er 4,43 meter lang og har en akselafstand på 2,70 meter.
Motors prøvesidning afslørede god plads både for og bag, og i bagagerummet råder man over 460 liter.
Kan deles med familie og venner
En nyhed ved XC40 er at finde ved den særlige Volvo On-Call løsning. Som bilejer kan man kommunikere med bilen via sin smartphone.
Det har man kunnet i flere år, men nu kan man også invitere venner og familie til at være med, og på den måde kan man give sine børn eller sin nabo tilladelse til at åbne bilen og starte og køre i bilen uden at have en nøgle.
Volvo nævner det ikke selv, men funktionen kan også gøre det nemt at udleje sin Volvo gennem kommercielle tjenester som Go More.
Ejeren kan hele tiden se, hvor bilen er og kan begrænse brugen til begrænsede tidspunkter.
Bilen indeholder samme sikkerhedsudstyr som den store 90-serie – herunder den nye Pilot-Assist, der gør bilen delvis selvkørende under bestemte forhold.
Traditionelle motorer
I første omgang kommer XC40 kun med to traditionelle firecylindrede motorer i form af T5-benzinudgaven med 247 hk og D4-dieseludgaven med 190 hk. Begge udgaver har i begyndelsen både ottetrins automatgear og firehjulstræk.
Disse to må trække op til 2.100 kg.
Trecylindrede og elversioner senere
Senere dukker billigere forhjulstrukne udgaver op med trecylindrede motorer, ligesom en ren batteridrevet elbil er på tapetet.
De to første udgaver kommer i særlige ’First-Mover’-versioner med masser af udstyr til priser fra 500.000 kr. efter de hidtidige afgifter for D4 og 20.000 kroner mere for T5.
Bilen kan bestilles nu til levering i begyndelsen af februar.