Lille Volvo er stor i nytækning

Volvo har ladet unge bilbrugere komme med ideer til indretning af den nye crossover XC40. De mange nye påhit har givet grobund for en bil, der gør op med traditionelle løsninger.

XC40 har bevaret det markante knæk ved bagruden fra konceptbilen, men fået rigtige dørgreb.
Nyt om biler

Den nye Volvo XC40, mærkets mindste crossover, oser langt væk af nytænkning.

Indvendigt er smarte løsninger som indbygget skraldespand, krog til posen med take away-mad og masser af opbevaringsrum med til at gøre opholdet i bilen til noget unikt.

Volvo havde lagt sig op ad modeugen i Milano, da XC40 skulle præsenteres - for at understrege betydningen af det ungdommelige design. Med var bl.a. Volvo Cars administrerende direktør, Håkan Samuelsson (t.h.)
Volvo havde lagt sig op ad modeugen i Milano, da XC40 skulle præsenteres - for at understrege betydningen af det ungdommelige design. Med var bl.a. Volvo Cars administrerende direktør, Håkan Samuelsson (t.h.)

Tofarvet lakering

Udvendigt er skarpe linjer, utraditionelle designdetaljer, flotte former og en tofarvet lakering med til at bryde med Volvos hidtidige design.

For en stor del af nyhederne gælder, at de er udtænkt af bilbrugere fra hele verden

Den nye SUV, som skal dyste mod biler som Audi Q3 og BMW X1, skal bringe Volvo et skridt videre mod sit mål om at gøre det svensk/kinesiske bilmærke til et større globalt mærke med op mod 800.000 biler årligt.

XC40 er fortil tro mod familiens nye designstil.
XC40 er fortil tro mod familiens nye designstil. Foto: Søren W. Rasmussen

Verdenspremiere i modens Milano

De mange nye og smarte løsninger er naturligvis udformet af Volvos eget designteam, men for en stor del af nyhederne gælder, at de er udtænkt af bilbrugere fra hele verden. Et enormt studie af bilbrugernes vaner og ønsker har givet Volvo viden om, hvad der efterspørges.

Bilen leveres i syv farver, der kan kombineres med sort tag (R-design) eller hvidt tag.
Bilen leveres i syv farver, der kan kombineres med sort tag (R-design) eller hvidt tag.

Det kunne Volvos koncernchef Håkan Samuelsson berette ved den internationale afsløring af XC40 ved dette års modemesse i Milano. Ved præsentationen åbnede Volvo samtidig sit særlige udstillingsrum nummer to i verden, der er placeret midt i byen tæt på modehusenes flagship-stores.

Først på ny, lille platform

XC40 er første model på en ny platform, kaldet CMA, og får næste år følgeskab af en ny V40.

Den kompakte SUV er 4,43 meter lang og har en akselafstand på 2,70 meter.

Motors prøvesidning afslørede god plads både for og bag, og i bagagerummet råder man over 460 liter.

Der er et hav af opbevaringsrum og trådløs opladning af mobiltelefon i den farverige kabine. Foto: Volvo
Der er et hav af opbevaringsrum og trådløs opladning af mobiltelefon i den farverige kabine. Foto: Volvo

Kan deles med familie og venner

En nyhed ved XC40 er at finde ved den særlige Volvo On-Call løsning. Som bilejer kan man kommunikere med bilen via sin smartphone.

Det har man kunnet i flere år, men nu kan man også invitere venner og familie til at være med, og på den måde kan man give sine børn eller sin nabo tilladelse til at åbne bilen og starte og køre i bilen uden at have en nøgle.

Volvo nævner det ikke selv, men funktionen kan også gøre det nemt at udleje sin Volvo gennem kommercielle tjenester som Go More.

Ejeren kan hele tiden se, hvor bilen er og kan begrænse brugen til begrænsede tidspunkter.

Bilen indeholder samme sikkerhedsudstyr som den store 90-serie – herunder den nye Pilot-Assist, der gør bilen delvis selvkørende under bestemte forhold.

Førerpladsen minder om den i de nye 60- og 90-modeller. Alt i sikkerhedsudstyr, inkl. Pilot Assist, fås, men meget er ikke standard.
Førerpladsen minder om den i de nye 60- og 90-modeller. Alt i sikkerhedsudstyr, inkl. Pilot Assist, fås, men meget er ikke standard.

Traditionelle motorer

I første omgang kommer XC40 kun med to traditionelle firecylindrede motorer i form af T5-benzinudgaven med 247 hk og D4-dieseludgaven med 190 hk. Begge udgaver har i begyndelsen både ottetrins automatgear og firehjulstræk.

Disse to må trække op til 2.100 kg.

Trecylindrede og elversioner senere

Senere dukker billigere forhjulstrukne udgaver op med trecylindrede motorer, ligesom en ren batteridrevet elbil er på tapetet.

De to første udgaver kommer i særlige ’First-Mover’-versioner med masser af udstyr til priser fra 500.000 kr. efter de hidtidige afgifter for D4 og 20.000 kroner mere for T5.

Bilen kan bestilles nu til levering i begyndelsen af februar.