15 procent af alle dødsulykker, der skete på danske veje i 2014, kunne med sikkerhed være undgået, hvis alle biler havde haft det nyeste sikkerhedsudstyr. Det svarer til 25 dødsulykker.
Det viser Vejdirektoratets gennemgang af samtlige 168 dødsulykker, der skete i 2014.
24 yderligere dødsulykker kunne ’måske’ være undgået. Samtidig viser den bemærkelsesværdige analyse af det års ulykker, at 119 ulykker ikke kunne undgås med de to sikkerhedssystemer.
Nødbremse og vognbaneassistent
Det er automatisk nødbremse med og uden fodgænger-/cyklist-genkendelse og aktiv vognbaneassistent, der af sig selv kan holde bilen inden for de hvide striber.
- Vi kan se, at automatisering af biler med den teknologi, der allerede findes i dag, kan være med til at reducere nogle af de mest alvorlige ulykker på vejene, siger Andreas Egense, afdelingsleder i Vejdirektoratet.
Sikkerheden indføres langsomt
Det er kun en lille og ukendt andel af bilerne på vejene, der har de vigtige sikkerhedssystemer, og der kommer til at gå lang tid, inden det meste af bilparken har det.
Udviklingen sinkes af, at mange biler endnu ikke kan fås med udstyret, og i Danmark forsinkes den livreddende teknologi yderligere af, at den er belagt med 150 procent afgift.
Grotesk med afgift
FDM finder det grotesk, at de danske politikere fastholder registreringsafgift på nyt sikkerhedsudstyr, der beviseligt virker.
- De danske bilafgifter hæmmer dermed direkte færdselssikkerheden. FDM mener, at det er tid til et grundlæggende opgør med den værdibaserede bilafgift. Der er behov for en teknisk baseret bilafgift, der fremmer sikkerhed og miljø, siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk .