Mazda holder liv i særlig motor

Rotationsmotoren har måske en fremtid. Den særlige motorkonstruktion kan få comeback i hybridbiler eller sportsvogne fra Mazda.

Nyt om biler

Det er 50 år siden, Mazda lancerede en bil med rotationsmotor, også kendt som wankel. Den første model, Cosmo Sport, blev solgt 30. maj 1967.

I varierende grad holdt Mazda liv i den unikke motor, indtil emissionskrav og CO2-problemer tog livet af rotationsmotoren i 2012.

Masaya Kodama fra Mazda bekræfter, at Mazda stadig arbejder på rotationsmotoren, også kendt som wankelmotor. Foto: Mazda
Masaya Kodama fra Mazda bekræfter, at Mazda stadig arbejder på rotationsmotoren, også kendt som wankelmotor. Foto: Mazda
Men motoren kan være på vej tilbage, og måske ser vi mere til det allerede i år, eventuelt i forbindelse med efterårets Tokyo Motor Show.

Skyactiv-R

For to år siden gav Mazda den første antydning med konceptbilen RX Vision, som har rotationsmotor – nu under navnet Skyactiv-R.

- Vi har aldrig stoppet udviklingen, og vi kikker stadig på rotationsmotoren. Men jeg kan ikke sige noget om, hvad der kommer, fortæller program manager hos Mazda Motor Masaya Kodama til Motor.

Godt til sportsvogne og elbiler

Han siger dog, at der potentielt er to gode muligheder for en rotationsmotor: til sportsvogne med lav vægt og som rækkeviddeforlænger til el- og hybridbiler.

Netop det sidste kunne meget vel blive aktuelt. I 2019 vil Mazda lancere en elbil, og for at eliminere rækkeviddeproblemet, kunne en sådan benzindrevet ’range extender’ komme på tale.

Her er en rotationsmotor (i forgrunden) bygget sammen med en elmotor.
Her er en rotationsmotor (i forgrunden) bygget sammen med en elmotor.
Ideen er den samme, som BMW bruger til i3, hvor en tocylindret motorcykelmotor fungerer som generator og leverer strøm til elmotor og/eller batteri.

Fylder lidt

Det gode ved en rotationsmotor er, at den er kompakt og støjsvag – gode egenskaber til en elbil, der i forvejen er tynget af batterier.

Ulempen ved motortypen er især en dårlig virkningsgrad, dvs. relativt højt brændstofforbrug. Men som generator kan rotationsmotoren arbejde konstant ved omkring 2.000 omdrejninger pr. minut, hvor den er mest effektiv.

Audi genoplivede rotationsmotoren i 2010 i form af en A1-konceptbil. Også her var der tale om en seriehybrid, men der har været helt stille hos Audi om den idé siden.