Den internationale biludstilling i Tokyo var ikke en gang en time gammel, før Mazda havde præsenteret den bil, som må siges at være udstillingens stjerne.
Navnet er RX Vision, og som det antyder, har Mazda være nede og rode i familiegemmerne og har fundet wankelmotoren frem til ny hæder og værdighed. At den enestående teknik så ovenikøbet er svøbt i et af de mest elegante coupekarrosserier, der længe er set, gør ikke bilen mindre interessant.Wankel forsvandt i 2012
Mazda har i mange, mange år været den eneste forfægter for rotationsmotoren, og da RX-8 gik ud af produktion i 2012, var de fleste nok overbevist om, at det også var dødsstødet for Dr. Felix Wankels bogstaveligt talt revolutionerende motorkonstruktion.
Wankelmotoren er en tørstig fætter, som er svær at håndtere i en CO2-fokuseret verden, men ingeniørerne i Hiroshima har åbenbart pustet noget af Mazdas Skyactive-teknologi ind i motoren, og uden at ville opgive nogen form for tal påstår de, at motoren lever op til alle krav og normer, vi kender i dag.
Bred, lav og lækker
Uanset hvilken motor, der måtte komme til at ligge under den lange, lave motorhjelm, ligger den smukt og godt. RX Vision er tydeligt en Mazda, men ikke helt så skarpskåren som sine mindre søskende.
Linjerne er rundere og blødere og skaber et overordentlig harmonisk hele. Bilen er 4,39 m bred, 1,16 m høj og hele 1,93 cm bred, og det er sammen med den høje hoftelinje med til at give bilen et meget dynamisk udtryk. Akselafstanden er 2,70 m, 13 cm kortere end Mazda 6.Interiøret afspejler den sportslige tilgang til tingene: Her er kun det allermest nødvendige, og alle instrumenter og betjeningsgreb er tydeligvis udformet med føreren for øje.
Serieproduktion uvis
Mazda er meget sparsom med oplysninger om teknikken i bilen, udover at den som nævnt har wankelmotor og baghjulstræk.
Der foreligger heller ingen oplysninger om, hvorvidt RX Vision overhovedet kommer i produktion, men Mazda har i de senere år haft en behagelig tendens til at vise konceptbiler, der ikke så længe efter står klar som færdige produktionsbiler, så man har da lov at håbe.
Og hvis modtagelsen i Tokyo ellers er noget at gå efter, kan det kun gå for langsomt.