Men det bliver på en ny måde. Den nye GLC F-Cell bliver verdens første brint-opladningshybrid. Foruden den frisklavede strøm fra bilens brændselsceller kan bilens elmotor også drives af medbragt batteristrøm.
50 km på batteristrøm
Et pænt stort batteri på ni kWh kan lades op fra elnettet og giver ca. 50 km’s rækkevidde. De to brinttanke indeholder fire kg brint – nok til ca. 450 km.
Der er flere fordele ved at gøre brintbilen til en hybrid, påpeger Mercedes-Benz. Bremseenergien kan opsamles, batteriet kan hurtigere end brændselscellerne levere et boost til elmotoren, og så kan effektiviteten øges.Strøm er mere effektivt
Brint er meget mindre effektivt end ren batteristrøm, men kan til gengæld lynhurtigt fyldes på tanken. På korte ture kan man nøjes med batteristrøm, og brændselscellerne behøver formentlig slet ikke aktiveres.
Mercedes-Benz havde oprindelig - som del af en store brancheaftale - lovet første brintbil klar i 2015, men nu bliver det 2017, før den brintdrevne GLC er på markedet.