Mercedes tager strøm på benzinmotoren

Mercedes-Benz skruer strømmen op fra 12 til 48 volt. Det skaber en ny slags hybrid, der kan køre længere på literen.

Nyt om biler

Benzin- og dieselmotorer har stadig mange år foran sig. Men de skal have en gang strøm. Det mener Mercedes-Benz, som er på vej med en mellemting mellem dagens benzin- og dieselbiler og hybriderne.

Mercedes-Benz placerer ISG-enheden her - mellem motor og gearkasse. Fotos: Torben Arent
Mercedes-Benz placerer ISG-enheden her - mellem motor og gearkasse. Fotos: Torben Arent
Løsningen hedder en integreret startergenerator, ISG, som erstatter både starteren og generatoren. ISG-enheden bygges ind mellem forbrændingsmotor og gearkasse, og fungerer både som starter – også ved koldstart - som generator og ikke mindst hjælpemotor.

20 hk og 160 Nm

Til det rækker de normale 12 volt ikke. Derfor skruer Mercedes-Benz op til 48 volt. Dermed kan den lille ISG få en effekt på 20 hk og ikke mindst 160 newtonmeter.

Kræfterne bruges til at hjælpe benzinmotoren, til at give en helt blød genstart i stop-start-systemet og til at opsamle energi, når bilen bremser. Assistancen til benzinmotoren kan både aflaste benzinmotoren under acceleration og gøre det muligt at ”coaste” med slukket motor op til 140-150 km/t.

Den nemmere og billigere, men knap så besparende metode er at montere starter-generatoren, så den fungerer via det normale bælte.
Den nemmere og billigere, men knap så besparende metode er at montere starter-generatoren, så den fungerer via det normale bælte.
Første bil med det nye energisparende system bliver den faceliftede S-klasse, der kommer næste år med en ny, sekscylindret benzinmotor. 

V8-oplevelse

- Det giver V8-oplevelse med en sekscylindret motor, siger Mercedes-Benz. 

Den nye teknik er ikke nem at indbygge i eksisterende modeller og i mindre biler. Derfor har Mercedes-Benz også udviklet et andet 48-volt system, hvor starter-generatoren arbejder via bæltet, lige som en almindelig generator. Her kan systemet klare genstart, men ikke koldstart, så den almindelige starter beholdes.

ISG-systemet kan spare 10-15 procent brændstof, mens det bæltedrevne kan reducere forbruget med 6-10 procent.

Energien til og fra starter-generatoren gemmes i et 48 volt vandkølet litium-batteri.
Energien til og fra starter-generatoren gemmes i et 48 volt vandkølet litium-batteri.
48 volt-systemet har en stor fordel i forhold til ”rigtige” hybrider der bruger højspænding, op til ca. 400 volt. Det kræver mere sikkerhedsbeskyttelse og ikke mindst særlige krav til de mekanikere, der skal servicere systemet. 

Stadig 12 volt til det meste

De 48 volt bruges i første omgang kun i starter-generatoren og opbevares i et vandkølet litium-batteri. Resten af bilens komponenter benytter de normale 12 volt, som får strøm fra et almindeligt blysyre-batteri. Opladningen hertil sker via en omformer fra 48 volt-batteriet.

Senere kan det komme på tale at bruge 48 volt til store strømforbrugere som elektrisk servostyring og aircondition. Det har lange udsigter, at f.eks. pærer, radio og andre små strømforbrugere får 48 volt. Det kræver, at mange biler går den vej, så underleverandører vil tilbyde 48 volt komponenter.