Vejen går fra den hidtidige afslutning ved til- og frakørsel <9> Give til den sydlige ende af Brande Omfartsvej.
Et halvt år før planlagt
Indvielsen skete mere end et halvt år før planlagt, og projektet er tilmed blevet billigere end det maksimale budget, kunne vejdirektør Per Jacobsen ved åbningen glæde bilister, minister og skatteydere med.
De overskydende penge går tilbage til infrastrukturfonden og kommer andre vejprojekter til gavn.Erstatter smal landevej
De otte km støjdæmpende asfalt slynger sig lige øst for den hidtidige rute 18, der var smal og nogle steder snoet. Når nogle af de mange vindmølletransporter skulle passere, var det til tider nødvendigt at spærre vejen helt.
Nu kan bilisterne suse forbi med 130 km i timen, men måske alligevel nå at kaste et blik på en ny sø på 70.000-80.000 kvadratmeter, der er opstået, hvor gruset til motorvejen er gravet ud.
Tre etaper mangler
Tre etaper mangler endnu, før Midtjyske Motorvej er klar på hele den 75 km lange strækning Vejle-Herning.
Næste etape er de nuværende 10 km motortrafikvej Riis-Ølholm på rute 18/30, der er udvidet til motorvej i efteråret 2012.
Derefter følger de 14 km Ølholm-Vejle, som efter planen er klar i efteråret 2013, og til sidst - i efteråret 2014 – er omfartsvejen ved Brande udvidet fra motortrafikvej til motorvej.
To rastepladser
Der kommer i 2012 en rasteplads, hvor den nye motorvej skærer Danmarks første motorvej, Hærvejen. Det bliver en flot placeret, større rasteplads, men uden betjening.
Længere mod nord, ved Høgild, findes en anden stor, men ligeledes ubemandet rasteplads. Her er der gjort plads til tankstation mm., men selv ikke når hele Midtjyske Motorvej er færdig, vil der formentlig være trafik nok til, at nogen vil drive et tankanlæg.
Ifølge Vejdirektoratet skal der køre omkring 25.00 biler i døgnet, før nogen vil byde på en tankanlæg, og der kommer kun til at køre ca. 15.000 biler i døgnet.