Den japanske bilproducent Mitsubishi har onsdag 20. april indrømmet at have snydt med brændstoftallet i fire af deres bilmodeller.
I følge Mitsubishi selv skulle det dreje sig om omkring 625.000 biler, hvoraf de 157.000 er Mitsubishi-modeller, mens andre 468.000 er produceret for Nissan.
Manipulationen drejer sig om de såkaldte kei-cars, der alene er produceret til det japanske marked. Konkret drejer det sig om Mitsubishi-modellerne eK Wagon og eK Space og Nissan-modellerne Dayz og Dayz Roox.
Der er tale som meget små biler, kei betyder let på japansk, som er konstrueret så de optager så lidt plads som muligt i de japanske storbyer, hvor der i forvejen er kamp om pladsen.
Sælges ikke i Danmark
Da det altså ikke er modeller, som sælges i Danmark, har manipulationen i første omgang ikke betydning for danske bilejere.
”De fire modeller, som det i følge Mitsubishi drejer sig om, er biler, der er eksklusivt bygget til det japanske marked. Det er altså, sådan som det ser ud lige nu, ikke noget, der berører danske forbrugere. Vi følger naturligvis sagen tæt, og er der noget at komme efter for danske bilejere, så er vi der,” siger Torben Lund Kudsk, afdelingsleder i FDM.
I følge en pressemeddelelse fra Mitsubishi blev uregelmæssighederne mellem bilernes officielle og reelle forbrugstal opdaget af Nissan, som herefter tog kontakt til Mitsubishi. Her har interne undersøgelser efterfølgende også slået fast, at bilerne er blevet testet efter en metode, der afviger fra den, de japanske myndigheder har opstillet.
De berørte biler er produceret fra 2013 og frem til marts måned i år.
Som følge af sagen, der onsdag førte til at Mitsubishi-aktien faldt 15 procent, er al salg og produktion af de fire modeller blevet stoppet.
Mitsubishi vil nu bede eksterne eksperter undersøge sagen, hvorefter resultatet vil blive offentliggjort.
Man kan læse en artikel om de japanske kei-cars i Motors majnummer, der udkommer fredag den 29. april.
FDM følger sagen tæt.