Når nørderne dyster: 2.600 km pr. liter

Brændstoføkonomien kan strækkes til det mest utrolige, når alt andet betyder mindre, og når man er dygtige og entusiastiske ingeniørstuderende. De tre danske hold i årets Shell Eco-Marathon klarede sig ikke godt i år.

Bilist

Testbanen i Londons olympiske park var mere kuperet og krævvende end tidligere år. Derfor blev resultaterne dårligere. Her er DTUs ætanol-bil i gang, men den fik ingen godkendte resultater. Fotos: Torben Arent
Testbanen i Londons olympiske park var mere kuperet og krævvende end tidligere år. Derfor blev resultaterne dårligere. Her er DTUs ætanol-bil i gang, men den fik ingen godkendte resultater. Fotos: Torben Arent
3.000 ingeniørstuderende fra hele Europa og deres 230 selvbyggede eksperimentalbiler har foran 30.000 tilskuere kæmpet sig igennem en intens uge ved det 31. Shell Eco-Marathon i Londons olympiske by.

På den nye og krævende bane kørte vinderne i prototype-kategorien mellem (omregnet) 1.000 og 2.600 km/l på benzin, diesel, det syntetiske dieselbrændstof GTL, naturgas, brint og el.

2.600 km pr. liter naturgas

Blandt de vindende resultater nåede de franske studerende fra Airbus Helicopters Centre de Formation Technique op på 2.300 km/l benzin og Lycee Saint-Joseph La Joliverie klarede 2.600 km/l i en naturgasbil.

De bedste brændselscellebiler og elbiler lå omkring 740 km på én kilowatttime. En alminelig elbil kan klare omkring fem-syv km på en kWh.

I kategorien prototyper er alt næsten tilladt, men bilerne skal stadig bestå en lang række sikkerhedstest inden start.,
I kategorien prototyper er alt næsten tilladt, men bilerne skal stadig bestå en lang række sikkerhedstest inden start.,
I kategorien for ’rigtige’ biler kørte de vindende hold mellem 249 og 450 km pr. liter (omregnet til benzin).  

Krævende bane i år

Blandt de ’rigtige’ biler fik et schweizisk hold, der kørte på alternative brændstoffet 347 km pr. liter. Det er ca. det halve af, hvad DTU klarede i fjor. Det siger bl.a. noget om, at banen med sine store stigninger i år er langt mere krævende end de tidligere år.    

Prototypebilen fra DTU får de sidste opdateringer på vej ud til testbanen. Resultatet blev godt.
Prototypebilen fra DTU får de sidste opdateringer på vej ud til testbanen. Resultatet blev godt.
De danske hold havde ikke nået godt år, selv om det så godt ud under forberedelserne i London.

De ellers sejrsvante studerende fra Danmarks Tekniske Universitet havde så store problemer med deres bioætanol-bil, at de ikke fik gennemført et eneste løb. Det samme gjaldt Aalborg Universitets brændselscellebil.

Dansk bil: 670 km/l

Derimod klarede den nye benzinbil fra DTU sig flot. Den spinkle prototypebil fik noteret et resultat på 670 km pr. liter Fuelsave-benzin.  Det rakte til en niendeplads ud af godt 30 deltagere.

DTUs 'Roadrunner' har vundet flere år i træk, men i år drillede den grænsesøgende teknik. Holdet fik ingen godkendte tider.
DTUs 'Roadrunner' har vundet flere år i træk, men i år drillede den grænsesøgende teknik. Holdet fik ingen godkendte tider.
De danske hold må dermed se frem mod næste års Shell Eco-Marathon, hvor de efter planen vender stærkt tilbage med helt eller delvist nye biler.

Grænserne er ikke nået 

Hos Shell i Danmark ser kommunikationschef Jesper Brieghel sådan på den store ingeniørdyst i Shell-regi:

- Ved Shell Eco-Marathon skubber fremtidens ingeniører til vores forestillinger om, hvad der kan lade sig gøre. Derfor er det så vigtigt, at vi sammen bliver ved med at udfordre grænserne for, hvad en bil er og kan, siger han.

Bilen fra Aalborg Universitet kæmper sig her gennem teknisk kontrol. Det lykkedes, men holdet fik ingen godkendte testkørsler.
Bilen fra Aalborg Universitet kæmper sig her gennem teknisk kontrol. Det lykkedes, men holdet fik ingen godkendte testkørsler.