
På den nye og krævende bane kørte vinderne i prototype-kategorien mellem (omregnet) 1.000 og 2.600 km/l på benzin, diesel, det syntetiske dieselbrændstof GTL, naturgas, brint og el.
2.600 km pr. liter naturgas
Blandt de vindende resultater nåede de franske studerende fra Airbus Helicopters Centre de Formation Technique op på 2.300 km/l benzin og Lycee Saint-Joseph La Joliverie klarede 2.600 km/l i en naturgasbil.
De bedste brændselscellebiler og elbiler lå omkring 740 km på én kilowatttime. En alminelig elbil kan klare omkring fem-syv km på en kWh.

Krævende bane i år
Blandt de ’rigtige’ biler fik et schweizisk hold, der kørte på alternative brændstoffet 347 km pr. liter. Det er ca. det halve af, hvad DTU klarede i fjor. Det siger bl.a. noget om, at banen med sine store stigninger i år er langt mere krævende end de tidligere år.

De ellers sejrsvante studerende fra Danmarks Tekniske Universitet havde så store problemer med deres bioætanol-bil, at de ikke fik gennemført et eneste løb. Det samme gjaldt Aalborg Universitets brændselscellebil.
Dansk bil: 670 km/l
Derimod klarede den nye benzinbil fra DTU sig flot. Den spinkle prototypebil fik noteret et resultat på 670 km pr. liter Fuelsave-benzin. Det rakte til en niendeplads ud af godt 30 deltagere.

Grænserne er ikke nået
Hos Shell i Danmark ser kommunikationschef Jesper Brieghel sådan på den store ingeniørdyst i Shell-regi:
- Ved Shell Eco-Marathon skubber fremtidens ingeniører til vores forestillinger om, hvad der kan lade sig gøre. Derfor er det så vigtigt, at vi sammen bliver ved med at udfordre grænserne for, hvad en bil er og kan, siger han.
