Nissan lefler for de unge

Der skal noget ekstra til, hvis unge fortsat skal lokkes til at købe biler. Særligt i Japan har den yngre generation vendt ryggen til biler. Nissan inddrager nu de unge i "co-creation" for at få de rette ungdommelige biler frem.

Nyt om biler

IDx Freeflow er den "moderigtige" version af de to IDx-biler skabt i samarbejde med unge japanere.
IDx Freeflow er den "moderigtige" version af de to IDx-biler skabt i samarbejde med unge japanere.
Her er Nissans våben til at lokke de unge til sig – et våben der er skabt sammen med unge.

IDx hedder projektet, som i første omgang har kastet to konceptbiler af sig: IDx Freeflow og IDx Nismo.

Begge har verdenspremiere på Tokyo Motorshow, og Nissan anser på forhånd det for meget vigtigt, hvilke reaktioner der kommer fra publikum under udstillingen og på sociale medier.

Dalende bilinteresse

Baggrunden er smådyster set med bilbranchens øjne. Bilproducenter i hele verden mærker en dalende bilentusiasme og –køb blandt unge, og det bekymrer dem – altså bilproducenterne.

Nissan IDx Freeflow er forslaget til en ungdommelig bil, hvor man skal forestille sig, at en modetøjsdesigner har haft ansvaret for designet.
Nissan IDx Freeflow er forslaget til en ungdommelig bil, hvor man skal forestille sig, at en modetøjsdesigner har haft ansvaret for designet.
I Europa er BMWs store delebilsprojekt, Go Now, et middel til i det mindste at lade yngre køre bil en gang i mellem, når det passer ind i deres hverdag og samtidig prøve at gøre dem begejstrede for BMWs og Minis produkter.

Men den er også gal i Japan. Et par måneder inden Tokyo Motorshow åbnede, kom bekymringen fra selveste bestyrelsesformanden for Toyota, Akio Toyoda.

Mobiltelefon vigtigere end bil

- Før i tiden kunne en ung mand ikke invitere en pige ud, hvis man ikke havde en bil. Det er helt forandret nu. De unges penge går til telefonregninger. Desuden er det dyrt at parkere, og det er nemt at komme rundt i Tokyo med kollektiv transport, konstaterede topchefen over for 900 yngre tilhørere på et universitet i Tokyo.

Og andelen af unge i 20’erne, der køber bil, er nu kun halvt så stor, som da den 57-årige Toyoda var i den alder. Til dels fordi andelen af unge af faldet i Japan, til dels fordi færre af dem køber egen bil.

Derfor skal – nogle - biler gøres mere ”cool” og appellere bedre til unge. Toyotas midler er bl.a. sportscoupéen GT 86 og det særlige ungdomsmærke Scion.

To ungdommelige konceptbiler

Nissan IDx Nismo skal appellere til den gruppen af unge mænd, der tilbringer en stor del af deres ungdom med at køre racerbiler i spillecomputere.
Nissan IDx Nismo skal appellere til den gruppen af unge mænd, der tilbringer en stor del af deres ungdom med at køre racerbiler i spillecomputere.
Og nu ser vi på Tokyo Motorshow Nissans forsøg i form af konceptbilerne IDx. De er skabt i en proces, som Nissan kalder ”co-creation”, da bilernes design og koncept er skabt ved at involvere unge, som ikke arbejder for bilbranchen. Bilerne er til de ”indfødte digitale”, generationen født efter 1990.

Den ene af de to IDx-biler, bygget på grundlæggende samme bil, hedder Freeflow og den uformelle, livsstilorienterede. Her har oplægget været ”Hvordan ville en bil se ud, hvis modetøjsdesignere havde haft ansvaret for udviklingen? Stilfuld og moderne.”

Den anden, IDx NISMO, kaldes en “ultrasportslig model fra fremtiden, som ser ud som om, den kommer direkte fra en køresimulator.”