Nu er Renault renest

I den årlige kamp om at køre længst på literen er Renault nu røget på førstepladsen, mens Fiat falder fra at være duksen til en femteplads. Under ét er nye bilers CO2-udledning faldet fire procent på et år til nu 126,8 gram.

Bilist

Det går pænt fremad med at få sænket CO2-udledningen fra nye biler, og samtidig byttes der en del rundt på, hvilke mærker der klarer sig bedst i det grønne ræs.

Renault er nu det mærke med de ”grønneste” biler forstået som laveste CO2-udledning ifølge de officielle målinger.

Nye Renault’er solgt i Europa i 2013 udleder i gennemsnit 110,1 gram CO2 pr. km, viser en opgørelse fra bilanalysefirmaet Jato Dynamics. Det er en forbedring på 11 procent på blot et år.

Samtidig mister Fiat sin mangeårige førerplads og falder helt ned på en femteplads efter Peugeot, Toyota og Citroën. Fiats forbedring på et år var kun 1,4 gram.

Nr. 2013 (2012)

Mærke

2013 CO2, g/km

Ændring fra 2012

1 (3)

Renault

110.1

-11.2

2 (2)

Peugeot

114.9

-6.2

3 (4)

Toyota

115.9

-5.8

4 (5)

Citroën

116.2

-5.8

5 (1)

Fiat

118.1

-1.4

6 (6)

Seat

118.9

-5.1

7 (9)

Ford

122.1

-7.1

8 (11)

Skoda

125.3

-7.3

9 (15)

Dacia

127.1

-10.8

10 (-)

Suzuki

127.3

-3.3

11 (13)

VW

127.8

-5.6

12 (14)

Nissan

129.3

-7.2

13 (7)

Mini

129.5

0.9

14 (8)

Kia

129.5

0.6

15 (10)

Hyundai

129.7

-2.6

16 (12)

Opel

132.0

-0.8

17 (19)

Volvo

132.1

-11.1

18 (16)

Audi

135.0

-4.3

19 (17)

BMW

135.7

-5.1

20 (20)

Mercedes-Benz

139.5

-8.1

Kilde: Jato Dynamics

Mærkernes CO2-tal – et vægtet gennemsnit af alle solgte eksemplarer – påvirkes ikke kun af, hvor energieffektive bilernes motorer er, men også af andelen af dieselbiler, elbiler og små/store biler.

Renault får bl.a. kredit for 9.000 solgte elbiler, men det er dog en forbedring i de almindelige biler, der tæller mest. Det kan også spille ind, at det går dårligt med at sælge de store Laguna og Espace-modeller.

Omvendt for Fiat. Her trækker det ned, at det går bedre med at sælge lidt større biler som 500 L og 500 Living.

Mini, Hyundai og Kia har ligefrem øget deres bilers CO2-udledning, og alle tre ryger mange pladser ned på den grønne liste.

Gennemsnittet for alle solgte biler i 2013 faldt fra 132,3 til 126,8 gram CO2 pr. km, og dermed er tallet for alle nye biler nu under den grænse på 130 gram, som EU har krævet af alle bilproducenter fra 2015.

Ud af de 20 mærker på Jatos liste klarer de 15 nu grænsen, mens fem altså ikke gør.

Kravet er dog ikke ens for producenter, idet der kompenseres en smule for bilernes vægt. Det hjælper Volvo, Audi, BMW og Mercedes-Benz. Ydermere opgøres kravene ikke mærke for mærke, men pr. bilkoncern. Dermed får BMW lidt hjælp af Mini (men straffes af Rolls-Royce), Audi af sine søskende hos Volkswagen og Mercedes-Benz af Smart.

Opfylder producenterne ikke EUs grænseværdier, vanker der bøder.