123 unikke Saab-biler er sat til salg, og fristen for at byde udløber allerede på fredag. Så hurtigt ser det ud til at gå med første synlige del af den store proces, det er at få omsat Saab-mærkets værdier til kontanter.
Indtægterne skal dække de store økonomiske huller, som er opstået gennem de seneste år, hvor produktionen enten har kørt på lavt blus eller stået helt stille. Saab-fabrikken gik konkurs i december.
"Ur-Saab" er med i samlingen
Mest kendt fra samlingen er givetvis ’Ur-Saaben’ fra 1946, men også mange andre historiske biler fra både Saabs barndom med totaktsmotorer over den klassiske 900-serie til den første af den nyeste genration af Saab 9-5 er til salg. Desuden findes en lang række unikke prototyper, der i lighed med mange af de øvrige biler ikke kan indregistreres.
Det er uklart, om bilerne skal sælges enkeltvis eller samlet, men er man interesseret, skal der afgives bud inden fredag 20. januar kl. 12.
Sælges til højstbydende
Det har tidligere været fremme, at firmaets hjemkommune, byen Trollhättan i Sydvestsverige, sammen med andre interesserede har vist interesse for at købe hele samlingen med det formål at videreføre museet i dets nuværende form.
Problemet er blot, at kommunen og støttegrupper skal købe bilerne i en åben budrunde, da det er konkursboets forvalteres opgave, at sælge bilerne til højeste pris. Det kan presse prisen op og i sidste ende medføre, at samlingen lander på private hænder.
Efter international standard virker Saab-bilerne dog særdeles billige. Ifølge tidligere vurderinger har de 100 biler på museet formentlig en værdi på omkring 16,5 mio. d.kr.
Se den komplette liste over og beskrivelse af alle bilerne på museet.