Nu skal varevogne svine mindre med NOx

1. september må nye varebiler, der kun opfylder den gamle euro 5-miljønorm, ikke længere sælges. Dog får de lang dispensation.

Bilist

Miljøkravene strammes nu også for varebiler. Det gælder særligt NOx (kvælstofilte), som for alvor kom i søgelyset efter Volkswagens dieselsnyd.

Fra og med 1. september må varebiler, der ikke opfylder euro 6-miljønormen, ikke længere nyregistreres i Danmark – og i resten af Den europæiske Union for den sags skyld.

Dermed skal nye varebiler opfylde omtrent samme miljøkrav, som nye personbiler har skullet siden 1. september 2015. Pga. deres størrelse må mellemstore og store varebiler udlede 30-55 procent mere NOX.

De nye krav betyder, at bilproducenterne de seneste måneder og år har haft travlt med at opdatere varebilsprogrammet med nye eller forbedrede motorer.

Hold øje med euro 5-biler

Det betyder dog også, at der kan være et større restlager af de mere forurenende euro 5-biler, som frem til 1. september sælges med ekstra stor rabat. Det kan være værd at være opmærksom på, hvis man vil have så miljøvenlige biler som muligt. Det gælder både egentlige varebiler og de danske gulpladebiler baseret på personbiler.

Bilerne kan i et ikke ubetydeligt omfang indregistreres efter 1. september. Selv om de nye regler har været kendt i omkring ni år, kan bilimportører ifølge EU-regler få dispensation til at sælge ”restbiler” i en overgangsperiode. Perioden er på helt op til 12 måneder. I antal er der en begrænsning på 30 procent i forhold til salget på modelniveau i det foregående år.

Ydermere kan biler, som forhandlere nu indregistrerer til sig selv, sælges ubegrænset senere som brugte.

Mindre NOx-udledning

Skridtet fra euro 5 til euro 6 betyder især en markant stramning af niveauet for NOx-udledning.

Som dieselskandalen imidlertid har sat spotlight på, kan de faktiske udledninger af NOx være adskillige gange større i virkeligheden. Dels belastes motoren ofte hårdere i virkeligheden end i laboratoriet, dels udnytter bilproducenterne nogle gummiparagraffer til i en del situationer helt at koble rensningsudstyret fra.

Fra efteråret 2017 ventes stramninger til den faktiske forurening gradvist at blive indført.