Ny Audi TT på tegnebrættet

Forud for premieren på tredje generation TT viser Audi tegninger er nyheden. Kabinen må vi dog godt se rigtigt.

Nyt om biler

Baglygterne er som noget nyt permanent belyste, og den tredje stoplygte, der er udført som en smal stribe, forbinder de to lygtehuse.
Baglygterne er som noget nyt permanent belyste, og den tredje stoplygte, der er udført som en smal stribe, forbinder de to lygtehuse.
Det er tid til en ny Audi TT. Audis moderne sportscoupé og roadster helt befriet for retrostil stammer fra 1998, og efter lanceringen af anden generation i 2006 vil Audi introducere tredje generation i år.

Det sker på biludstillingen i Genève først i marts med den produktionsklare coupé.Salget begynder formentlig hen på sommeren.

Tegninger i første omgang

Indtil udstillingen åbner, skaber Audi interesse for nyheden ved at udsende disse tegninger, der ikke giver det perfekte indtryk af den færdige bil. Man kan dog bl.a. se, at de fire ringe er flyttet fra grill’en til en placering midt på motorhjelmen.

Instrumentbordet er meget rent og enkelt. Funktionerne styres fra knapper på rattet og fra et MMI-panel i midterkonsollen.
Instrumentbordet er meget rent og enkelt. Funktionerne styres fra knapper på rattet og fra et MMI-panel i midterkonsollen.

Forlygterne bliver af allernyeste teknologi fra Volkswagen-koncernesn hylder. Som ekstraudstyr kan TT fås med forlygter med LED-teknologi eller opgraderet endnu mere til matrix-LED, hvor justerbare enkeltdioder skaber fjernlyset, så der f.eks. blændes af lige rundt om en forankørende, men sendes masser af lys ud til siderne og hen foran den forankøende.

Førerpladsen får vi dog at se på ægte vis. Her kan man bl.a. se, at den centrale MMI-skærm, der i mange år har været Audis brugerinterface, er forsvundet.

Stor skærm er instrumenthus

Utraditionelt: Klimaanlægget betjenes fra TTs efterhånden klassiske runde luftdyser.
Utraditionelt: Klimaanlægget betjenes fra TTs efterhånden klassiske runde luftdyser.
I stedet får bilen som noget ganske nyt ”virtual cockpit”, hvor instrumenthuset er en stor farveskærm i høj opløsning, og som kan bruges til at vise mange ting i forskellige kombinationer.

Da Audi samtidig har lavet en højst utraditionel betjening af klimaanlægget – det sker fra selve luftdyserne - har det været muligt at gøre instrumentpanelet yderst slankt.

 

 

Instrumenthuset er digitalt og består af en gigantisk skærm med høj opløsning. Indholdet på skærmen kan tilpasses førerens ønske.
Instrumenthuset er digitalt og består af en gigantisk skærm med høj opløsning. Indholdet på skærmen kan tilpasses førerens ønske.