Efter bruddet med Ford vælter det nærmest ud med nye modeller fra Jaguar og Land Rover, der aldrig før har været så stærk som netop nu.

Tre modellinjer
Discovery har efter 27 år slået sit navn fast hos dem, der ønsker en bil, der kan kombinere overlegenhed i terrænet med evnen til også at kunne trille op foran operaen på en festlig aften.

Har tabt et halvt ton
Mens de første fire generationer af Discovery har fulgt samme spor, er der denne gang tænkt i helt nye baner fra starten. Udpræget brug af aluminium, mindre motorer og en ny undervogn har gjort det muligt at sænke vægten med ikke mindre end 480 kg.
Det er imponerende, men også et udtryk for, at der var noget at tage af. Den nye generation vil således primært kunne fås med firecylindrede motorer af den nye generation, fabrikken selv har konstrueret i aluminium. En sekscylindret benzin- og dieseludgave finde dog stadig i programmet, men det er med de klassiske motorer fra Ford-æraen.

Smart bagklap
De tidligere generationer af Discovery har været elsket af jægere og andre fritidsfolk, der har sat pris på den todelte bagklap, der har gjort det muligt altid at finde et tørt sted at sidde.
I den nye udgave har den todelte bagklap måttet lade livet af hensyn til vægten. I stedet er der kommet en stor bagklap, der er formet i bare et stykke kompositmateriale, og som nærmest dækker hele bagenden af bilen, så adgangen til bagagerummet forbedres.

Forbundet bil
Med plads til op til syv personer har udviklingsafdelingen haft travlt med at finde på udstyr, så alle i bilen kan forblive underholdt på lange strækninger. Der er således mulighed for at skabe et lokalt wifi-hotspot, der er separat USB-stik ved alle pladser, og der er seks 12-volt udtag placeret strategisk i bilen.
Derudover er der en stor 10-tommer skærm i midten af bilen til navigationsanlæg, men den kan udstyres, så passageren kan se TV fra passagersædet uden at forstyrre føreren. Bagsædepassagererne kan have hver sin tv-skærm, og fra den centrale skærm kan man kontrollere op til 35 apps, heribland Spotify, vejrudsigter, nyhedskanaler og lignende.

Priser fra 900.000 kroner
Den nye udgave af Land Rover Discovery kommer til Danmark til marts og kan fra begyndelsen leveres i et ret omfattende program. Det inkluderer særlige ’First Edition’-udgaver med alt i udstyr til priser fra 1,5 mio. kroner.
En grundudgave med toliters dieselmotor, automatgear, firehjulstræk og plads til fem koster 900.000 kroner. Og hører man til dem, der har firmabil, er det godt at vide, at beskatningspriserne begynder ved ca. 800.000 kroner for en udgave med en pæn businesspakke, der gør det muligt stort set at nøjes med grundudstyret.