Ny Discovery spænder vidt

Land Rover Discovery 5 har verdenspremiere dagen før for biludstillingen i Paris. Motor var med og så nyheden efter i detaljerne.

Nyt om biler

Efter bruddet med Ford vælter det nærmest ud med nye modeller fra Jaguar og Land Rover, der aldrig før har været så stærk som netop nu.

Land Rover Discovery blev præsenteret i sin femte generation forud for den store biludstilling i Paris. Foto: Land Rover
Land Rover Discovery blev præsenteret i sin femte generation forud for den store biludstilling i Paris. Foto: Land Rover
Nyeste model er denne femte generation af Land Rover Discovery, der fik verdenspremiere dagen før biludstillingen i Paris. Det skete med et spektakulært show, hvor bilen kørte på en gigantisk Lego-udgave af Tower Bridge. 

Tre modellinjer

Discovery har efter 27 år slået sit navn fast hos dem, der ønsker en bil, der kan kombinere overlegenhed i terrænet med evnen til også at kunne trille op foran operaen på en festlig aften.

Linjerne på Discovery fastholder de klassiske elementer som f.eks. forhøjningen af taget over bagsædet.
Linjerne på Discovery fastholder de klassiske elementer som f.eks. forhøjningen af taget over bagsædet.
I forbindelse med premieren på den nye udgave kunne fabrikken løfte sløret for en ny strategi, hvor Discovery nu skal ses som et selvstændigt mærke inden for koncernen, som herefter kan opdeles i tre linjer: Defender, Discovery og Range Rover med Discovery som forbindelsesleddet mellem en udpræget arbejdsmaskine (Defender) og en udpræget luksusbil (Range Rover).

Har tabt et halvt ton

Mens de første fire generationer af Discovery har fulgt samme spor, er der denne gang tænkt i helt nye baner fra starten. Udpræget brug af aluminium, mindre motorer og en ny undervogn har gjort det muligt at sænke vægten med ikke mindre end 480 kg.

Det er imponerende, men også et udtryk for, at der var noget at tage af. Den nye generation vil således primært kunne fås med firecylindrede motorer af den nye generation, fabrikken selv har konstrueret i aluminium. En sekscylindret benzin- og dieseludgave finde dog stadig i programmet, men det er med de klassiske motorer fra Ford-æraen.

Instrumentbordet er udformet i robuste materialer med en stor farveskærm placeret i midten. Pladsen mellem forsæderne er udformet med henblik på praktiske løsninger.
Instrumentbordet er udformet i robuste materialer med en stor farveskærm placeret i midten. Pladsen mellem forsæderne er udformet med henblik på praktiske løsninger.
Alle udgaver er som standard forsynet med fem sæder, men man kan tilkøbe en pakke med tredje sæderække, der efter sigende skulle give plads til voksne passagerer. Et traditionel firehjulstræk og automatgear er standard, men vil man have et firehjulstræk med ekstra funktioner til kørsel i terrænet, skal det tilkøbes.

Smart bagklap

De tidligere generationer af Discovery har været elsket af jægere og andre fritidsfolk, der har sat pris på den todelte bagklap, der har gjort det muligt altid at finde et tørt sted at sidde.

I den nye udgave har den todelte bagklap måttet lade livet af hensyn til vægten. I stedet er der kommet en stor bagklap, der er formet i bare et stykke kompositmateriale, og som nærmest dækker hele bagenden af bilen, så adgangen til bagagerummet forbedres.

Bagklappen er nu kun i en del, men en ekstra bagklap kan vippe ud og gøre det ud for et ekstra sæde eller lignende.
Bagklappen er nu kun i en del, men en ekstra bagklap kan vippe ud og gøre det ud for et ekstra sæde eller lignende.
For at imødekomme ønsket om en siddeplads er der monteret en ekstra indvendig bagklap, som vipper ud, når man åbner den ydre bagklap. Den lille klap kan bære op til 300 kg, og vipper ud, så to jægere snildt kan sidde og tage bestik af situationen.

Forbundet bil

Med plads til op til syv personer har udviklingsafdelingen haft travlt med at finde på udstyr, så alle i bilen kan forblive underholdt på lange strækninger. Der er således mulighed for at skabe et lokalt wifi-hotspot, der er separat USB-stik ved alle pladser, og der er seks 12-volt udtag placeret strategisk i bilen.

Derudover er der en stor 10-tommer skærm i midten af bilen til navigationsanlæg, men den kan udstyres, så passageren kan se TV fra passagersædet uden at forstyrre føreren. Bagsædepassagererne kan have hver sin tv-skærm, og fra den centrale skærm kan man kontrollere op til 35 apps, heribland Spotify, vejrudsigter, nyhedskanaler og lignende.

Som udgangspunkt er der plads til fem personer i bilen, men man kan tilkøbe en tredje sæderække, så der bliver plads til syv.
Som udgangspunkt er der plads til fem personer i bilen, men man kan tilkøbe en tredje sæderække, så der bliver plads til syv.
Fra en særlig app kan man kommunikere med bilen, så bagsæderne er lagt ned, inden man kommer med stor bagage, eller man kan tænde motorvarmeren eller blot lokalisere bilen. Det meste kan også styres fra et Apple Watch, og som ekstraudstyr kan man få et vandtæt armbånd, der kan åbne og låse bilen, så man ikke behøver at tage nøglerne med ud at sejle eller med på stranden. Der er plads i bilen så op til fire tablets kan gemmes af vejen, når bilen er parkeret.

Priser fra 900.000 kroner

Den nye udgave af Land Rover Discovery kommer til Danmark til marts og kan fra begyndelsen leveres i et ret omfattende program. Det inkluderer særlige ’First Edition’-udgaver med alt i udstyr til priser fra 1,5 mio. kroner.

En grundudgave med toliters dieselmotor, automatgear, firehjulstræk og plads til fem koster 900.000 kroner. Og hører man til dem, der har firmabil, er det godt at vide, at beskatningspriserne begynder ved ca. 800.000 kroner for en udgave med en pæn businesspakke, der gør det muligt stort set at nøjes med grundudstyret.