Dagen inden efterårsferien lykkedes det regeringen at lande en aftale om elbilernes afgiftsmæssige fremtid. Løsningen blev en gradvis indfasning i det eksisterende registreringsafgiftssystem, hvor også elbiler vil blive afgiftsberigtiget på basis af deres værdi og efterfølgende opnå fradrag for deres energieffektivitet.
Den endelige model kendes endnu ikke, men to ting ligger fast. De fleste elbiler og opladningshybrider vil stige i pris, og det vil ske ud fra en kompliceret model.
Da det har været en politisk forudsætning, at øvelsen ikke måtte give statskassen et provenutab, skal pengene findes hos øvrige bilejere. I første omgang fjernes noget af fradraget, der i dag gives til bilradioen, og der strammes op for reglerne om de såkaldte valutabiler. Hvor regningen ender i anden fase er endnu uvist udover, at det som altid er de øvrige bilkøbere eller -ejere, der skal til lommerne.
For FDM at se er det positivt, at der er fundet en løsning, der for de fleste elbiler vil resultere i begrænsede prisstigninger. Men at prisen er endnu højere afgifter for alle andre biler, er en utilfredsstillende løsning. Den meget komplicerede model der lægges op til med at omregne elbilens energiforbrug til benzinforbrug og så efterfølgende fradrage for at køre langt på literen – om man vil - viser med al tydelighed, hvorfor den eksisterende værdibaserede bilafgiftsmodel er håbløst forældet. Derfor er forrige uges aftale heller ikke en langtidsholdbar løsning.
For FDM kan det største problem ved elbilløsningen blive, at den risikerer at fjerne presset for en mere grundlæggende reform af bilafgifterne. Sker det, må løsningen i sandheden karakteriseres som en dårlig løsning for såvel den enkelte som samfundet.
Så længe afgifterne baseres på bilens værdi, hindres ny teknologi og innovation i at komme de danske bilejere og samfundet til gavn. Danskerne vil således fortsat være henvist til at købe gårsdagens miljø- og sikkerhedsteknologi, og om få år vil også mange elbilerne blive presset af de høje afgifter.
Danmark og danskerne har behov for en grundlæggende ny bilafgiftsmodel, hvor det ikke er bilens værdi der danner basis for afgiften, men bilens miljø- og sikkerhedsegenskaber. Afgifterne bør også på sigt sættes ned, så de bedre afspejler bilernes negative samfundsomkostninger.
Endelig er spørgsmålet, hvorfor hovedparten af en bils afgift skal betales ved indregistreringen. Ved at overgå til løbende betaling vil forbrugerne kunne spare omkostninger til finansiering og forsikring.
FDM vil fortsætte presset for en grundlæggende reform. Elbilsløsningen bør ikke blive en sovepude for politikerne.