Politiet skal til at måle, om fartkontrol bestemte steder rent faktisk har en gavnlig effekt. Høj fart, spirituskørsel og uopmærksomhed bliver færdselspolitiets vigtigste opgave.
Af
Torben Arent
Trafik
Når politiet rykker ud med fartkontrol, skal det være på steder og måder, så det giver dokumenteret effekt for hastigheden og dermed indirekte for sikkerheden.
Både nationalt og lokalt skal det være analyser, der udpeger og efterfølgende tjekker, at politiets kræfter bruges bedst muligt.
Det er en markant nyskabelse og et af kerneområderne i Rigspolitiets nye færdselsstrategi, som også betyder, at indsatsen kan blive forskellig mellem geografiske områder.
Jo rødere kortet er, jo flere trafikofre pr. indbygger. De røde og orange områder kan se frem til mere kontrol end de grønne.
Fra bøder til måletimer til resultater
Politiet har ikke længere krav til, hvor mange bødekroner, der skal hentes hjem ved fartkontrol. I den seneste tid er politiet målt på, at fotobilerne har været i aktion i et bestemt antal timer. Men nu blødes der altså mere op med krav om effekt på fart og sikkerhed.
- Med den nye strategi måler vi i stigende grad på effekten af politiets indsats, siger chefen for Rigspolitiets Færdselscenter, Erik Terp Jensen, i en pressemeddelelse.
– For eksempel vil vi i fremtiden måle på, om gennemsnitshastigheden på udvalgte vejstrækninger nedsættes. Det betyder, at der bliver sat mål, der har direkte indvirkning på trafikanternes adfærd og dermed på antallet af dræbte og tilskadekomne, siger politichefen.
Imødekommer FDMs kritik
Det glæder i høj grad FDM, at Rigspolitiet har lyttet til FDMs kritik. Omfattende erfaringer fra udlandet viser, at hastighedskontrol virker bedst, når den målrettes de farlige strækninger.
- Der er lagt op til at høj hastighed er kriteriet for udvælgelses af målestrækningerne. FDM ser gerne, at man på sigt også får målrettet indsatsen yderligere, så det er på strækninger, hvor høj fart giver anledning til mange uheld, siger afdelingschef Torben Lund Kudsk.
Fartmåling kan i fremtiden blive mere intensiv i nogle dele af landet end andre.
Særlig høj fart i nogle dele af landet
Politiet peger f.eks. på, at antallet af hastighedsovertrædelser pr. passeret bil i ATK-måletiden er betydeligt højere i Sydsjællands og Lolland-Falsters politikreds end i resten af landet. Det antyder, at der bliver kørt med ganske høje hastigheder på målestederne, konkluderer Rigspolitiet i strategirapporten.
Det kan skyldes, at politiet har taget udgangspunkt i en lokal hastighedsanalyse og måske har været særlig god til at placere fotovognene steder, hvor der bliver kørt meget stærkt, men det kan også skyldes, at der køres meget stærkt i området generelt.
Mere uopmærksomhed, mere indsats mod uopmærksomhed
Politiet forventer, at uopmærksomhed bliver et større problem i perioden 2015-2020, end det har været hidtil. Derfor lægger strategien op til mere kontrol med uopmærksomhed.
Bl.a. vil Rigspolitiet have indført ”gerningskoder” for uopmærksomhed. Dermed kan man bedre se i statistikkerne, hvornår uopmærksomhed har været en faktor ved ulykken.