Nye trillinger i fransk-japansk familie

De populære mikrobiler Citroën C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo kommer næste år i en helt ny, og stadig fælles version.

Nyt om biler

Citroën C1 ser ud til at have omtrent samme profil og proportioner som den nuværende. Foto: Lehmann
Citroën C1 ser ud til at have omtrent samme profil og proportioner som den nuværende. Foto: Lehmann
Citroën, Peugeot og Toyota fortsætter deres tætte samarbejde om mikrobiler. Der har længe været stille om en afløser, og om den atter skulle være fælles, men nu siger chefen for PSA Peugeot-Citroën, Philippe Varin, at det franske firma fortsætter samarbejdet med Toyota.

Der har været spekulationer om, at det kunne være slut, for PSA har indgået en omfattende aftale med Opels moderfirma, General Motors om fælles biler.

Klar i 2014

Toyotas version, Aygo, er endnu mere kamufleret end Citroën'en, men billedet er også taget tidligere..
Toyotas version, Aygo, er endnu mere kamufleret end Citroën'en, men billedet er også taget tidligere..
De nye trillinger i den populære 100.000 kroners klasse er ved at være tæt på med planlagt lancering i 2014, formentlig i andet halvår. Og først for ret nylig er der begyndt at dukke spionbilleder af næste generation op.

Som første generation lader det til, at Peugeot-Citroën også denne gang har hovedansvaret for selve bilens udvikling, mens Toyota atter står for fremstillingen på den dedikerede Toyota Peugeot Citroën Automobile-fabrik i Tjekkiet.

De nuværende biler stammer fra 2005, og når dermed at blive ni år gamle, når afløserne er klar i 2014. Undervejs har der været to facelifts, primært af kosmetisk karakter.

De nuværende har problematisk sikkerhed

En ny generation er stærkt tiltrængt af sikkerhedsgrunde.

Baglygterne bliver i hvert fald højt placeret på Aygo - det kan forklædningen ikke skjule, når bremselyset aktiveres.
Baglygterne bliver i hvert fald højt placeret på Aygo - det kan forklædningen ikke skjule, når bremselyset aktiveres.
De nuværende trillinger fik ved den seneste kollisionstest i 2012 kun tre stjerner, og i den svenske Folksam-undersøgelse af trafikulykker havner de nede i den værste kategori mindst 40 procent farligere end gennemsnittet og med prædikatet ”undgå køb.”

Ca. otte procent sælges i Danmark

Trods fremkomsten af trillingerne VW Up, Skoda Citigo og Seat Mii stadig meget populære i Danmark. I år er der indtil videre solgt 9.700 af de tre tilsammen.

Det udgør en usædvanlig høj andel af det europæiske salg. Ni procent af alle producerede Aygo’er er i år solgt i Danmark, mens det er syv procent for hver af de franske modeller.