Citroën, Peugeot og Toyota fortsætter deres tætte samarbejde om mikrobiler. Der har længe været stille om en afløser, og om den atter skulle være fælles, men nu siger chefen for PSA Peugeot-Citroën, Philippe Varin, at det franske firma fortsætter samarbejdet med Toyota.
Der har været spekulationer om, at det kunne være slut, for PSA har indgået en omfattende aftale med Opels moderfirma, General Motors om fælles biler.
Klar i 2014
De nye trillinger i den populære 100.000 kroners klasse er ved at være tæt på med planlagt lancering i 2014, formentlig i andet halvår. Og først for ret nylig er der begyndt at dukke spionbilleder af næste generation op.
Som første generation lader det til, at Peugeot-Citroën også denne gang har hovedansvaret for selve bilens udvikling, mens Toyota atter står for fremstillingen på den dedikerede Toyota Peugeot Citroën Automobile-fabrik i Tjekkiet.
De nuværende biler stammer fra 2005, og når dermed at blive ni år gamle, når afløserne er klar i 2014. Undervejs har der været to facelifts, primært af kosmetisk karakter.
De nuværende har problematisk sikkerhed
En ny generation er stærkt tiltrængt af sikkerhedsgrunde.
De nuværende trillinger fik ved den seneste kollisionstest i 2012 kun tre stjerner, og i den svenske Folksam-undersøgelse af trafikulykker havner de nede i den værste kategori mindst 40 procent farligere end gennemsnittet og med prædikatet ”undgå køb.”
Ca. otte procent sælges i Danmark
Trods fremkomsten af trillingerne VW Up, Skoda Citigo og Seat Mii stadig meget populære i Danmark. I år er der indtil videre solgt 9.700 af de tre tilsammen.
Det udgør en usædvanlig høj andel af det europæiske salg. Ni procent af alle producerede Aygo’er er i år solgt i Danmark, mens det er syv procent for hver af de franske modeller.